Minecraft Polska Avatar
Napisane przez Opublikowane 18 lipiec 2018 Aktualizacja 18 lipiec 2018

Reklama


Aktualizacja wodna Minecraft 1.13 - przegląd zmian

PanCake 18 lipiec 2018
Stało się, aktualizacja wodna Minecraft 1.13 została wydana - długo musieliśmy na nią czekać, ale to co dostaliśmy, warte było poświęcenia nieco z zasobów cierpliwości graczy. Zapraszam na przegląd najważniejszych zmian w najnowszej aktualizacji, niektóre hasła nie zostały przetłumaczone - zostanie to poprawione po czasie, gdy dostaniemy oficjalne tłumaczenie niektórych nazw.
 
NOWOŚCI
 
Bloki:
Powietrze:
  • Dodano cave_air oraz void_air (odpowiednio: jaskiniowe oraz próżnia).
  • Mają takie same właściwości jak normalne powietrze.
  • cave_air generuje się w jaskiniach.
  • void_air znajduje zastosowanie w przestrzeni powyżej 255 bloków oraz poniżej poziomu 0.
 
Koralowiec i powiązane:

  • Dostępne w kilku kolorach – różowym, niebieskim, żółtym, czerwonym, fioletowym.
  • Koralowiec po postawieniu poza obszarem wody staje się martwy.
  • Rośliny koralowe można zebrać za pomocą nożyc i stawiać na dowolnych blokach – jedyną ważnym faktem jest to, że musi znajdować się pod wodą.
  • Wachlarz koralowca generuje się jedynie na bokach koralowca, zachowuje się analogicznie do roślin koralowych.
Wodorosty:
  • Po wysuszeniu zdatne do jedzenia (nawet dobre w smaku :))
  • Po wysuszeniu i połączeniu w blok może służyć jako wydajne paliwo (przepalając 20 przedmiotów).
Trawa morska:
  • Kolejna roślinka do kolekcji, również generuje się pod wodą.
Strzykwa (sea pickles):
  • generują się w ciepłych oceanach osobno lub z koralowcami,
  • w jednym bloku można umieścić maksymalnie 4 sztuki,
  • generują światło w zależności od ilości dostępnych sztuk na bloku
    (zobacz animacje poniżej opisu),
  • można je przetopić w celu uzyskania barwnika.
Dodano przyciski, klapy i płytki naciskowe we wszystkich wariantach kolorystyki drewna.

 
Dodano korę oraz możliwość wycięcia jej z drewna za pomocą siekiery.

 
Dynia:
  • Od teraz generuje się bez twarzy, efekt przed aktualizacją można uzyskać drążąc w niej nożycami.
Niebieski lód.

 
Kolumny bąbelkowe:

  • Tworzą się, gdy pod powierzchnią wody znajduje się blok magmy lub piasek dusz.
  • Bloki magmy tworzą kolumny, które ciągną byty w dół.
  • Kolumny związane z piaskiem dusz wypychają byty w górę.
Conduit (rurka?):
  • Tworzone poprzez 1 serce morza oraz 9 Nautilius Shell.
  • Może zostać aktywowana przez położenie pryzmarynu, ciemnego pryzmarynu, cegieł pryzmarynowych i/lub latarni morskich w kwadrat 5x5 wokół Conduitu.
  • Kiedy aktywowana, nadaje specjalny efekt – zatrzymuje spadek bąbelków powietrza, daje podwodne widzenie w ciemności oraz zwiększa prędkość kopania.
  • Kompletna struktura w pełni uruchamia nasz Conduit, zwiększając zasięg oraz zadając obrażenia dla wrogich mobów w zasięgu 8 bloków.
  • Wydziela silne światło (poziom 15).
Dodano schody i półbloki z pryzmarynu i pochodnych.

 
Jaja żółwi:

  • Chodzenie po jajkach powoduje natychmiastowe stłuczenie.
  • Zombie i pigmany mogą umyślnie niszczyć jajka.
Shulkerowa skrzynia.
  • z pudeł shulkera można zmyć kolor w kotle.
 
Przedmioty:
Strzała powolnego opadania:
  • Daje graczowi efekt powolnego opadania (niespodzianka!)
Strzała mistrza żółwi:
  • Działa tak samo jak misktura.
Blok kory:
  • Może zostać wytworzony za pomocą 4 bloków drzewa ułożonych w kwadrat.
Mapy przygód:
  • Znajdywane w skrzyniach w podwodnych ruinach.
  • Prowadzą gracza do skarbu.
Patyk debugujący:
  • Możliwy do otrzymania tylko za pomocą komendy /give @p minecraft:debug_stick.
  • Może być używany do zmiany stanów bloków, przykładowo uderzając w blok trawy, zmieniamy go na blok pokryty śniegiem. Więcej tutaj -> Jak korzystać z patyka debugowania
Wysuszone wodorosty:
  • Otrzymywane z wodorostów, po zjedzeniu przywracają jeden punkt głodu.
Wiadro z rybami:

  • Istnieją 4 rodzaje wiader, z dorszami, z łososiami, z rozdymkami oraz z rybkami tropikalnymi.
  • Tworzone za pomocą wiadra z wodą i... ryb.
  • Użyte generuje blok wody oraz wybraną rybę.
Serce morza (Heart of the Sea)
  • Używane do tworzenia Conduitów (rurek).
  • Do zdobycia w podwodnych skrzyniach.
Wodorosty:
  • Mogą zostać posadzone w wodzie.
  • Mogą być wysuszone w piecu.
Blok grzyba:
  • Teraz dostępne w trybie kreatywnym.
Nautilus Shell:
  • Używane do stworzenia conduitów (rurek).
  • Mogą zostać złowione.
  • Istnieje możliwość, że wygeneruje się utopiec trzymający nautilus shell.
Błona fantoma:
  • Dropi po zabiciu fantoma.
  • Używana do naprawy elytr oraz do mikstury powolnego opadania.
Mikstura Mistrza Żółwi (Turtle Master):
  • Daje spowolnienie 4 oraz odporność 3 na minutę
  • .Wzmocniona za pomocą redstone działa przez trzy minuty.
  • Ulepszona za pomocą jasnogłazowego pyłu daje efekt spowolnienia 6 oraz odporności 4.
Łuski:
  • Dropią gdy małe żółwie rosną.
  • Mogą być użyte do stworzenia żółwiej skorupy.
Dodano jajka potworów i zwierząt dodanych w tej aktualizacji.
 
Harpun:

  • Nowy rodzaj broni.
  • Może służyć jako broń do rzucania oraz krótkodystansowa.
  • Do zdobycia po zabiciu utopca.
Żółwia skorupa:
  • Tworzona z łusek.
  • Może służyć jako hełm, dodając 2 punktu uzbrojenia.
  • Kiedy jest założona pod wodą, daje graczowi dodatkowe 10 sekund oddechu.
 
Potwory i zwierzęta:
Delfiny:

  • Spawnują się w każdym oceanie, który nie jest zamrożony.
  • Zachowują się neutralnie, jednak jak wilki i pigmany mogą zaatakować grupowo jeśli zaczniesz atakować jednego.
  • Można je karmić za pomocą surowej ryby, jednak nie dają się oswoić.
  • Okazjonalnie wyskakują ponad poziom wody, jak prawdziwe delfiny.
  • Duszą się na lądzie.
  • Nadają efekt „Dolphin's Grace” gdy gracz pływa obok nich, efekt zwiększa prędkość pływania.
  • Mogą pomóc znaleźć zakopane skarby; gdy zostaną nakarmione surowym dorszem, płyną do najbliższego wraku statku lub podwodnych ruin.
Utopce:

  • Spawnują się we wszystkich oceanach i rzekach oraz w podwodnych ruinach.
  • Zombie mogą zmienić się w utopca po chwili spędzonej w wodzie.
  • Utopce mogą spawnować się z harpunem oraz skorupami, pozwalając na ich zdobycie w trybie przetrwania.
  • Wszystkie utopce atakują z krótkiego dystansu, jednakże niektóre mogą jeszcze rzucać harpunem.
  • Analogicznie do zombie, utopce atakują małe żółwie i chodzą po jajkach żółwi (przy okazji je niszcząc).
Ryby:

  • Dorsze:
  • Spawnują się w zimnych, normalnych i letnich wodach oceanów.
  • Formują grupy do 9 osobników.
  • Łososie:
  • Spawnują się w zamrożonych, zimnych oceanach oraz rzekach.
  • Formują grupy do 6 osobników.
  • Rozdymka:
  • Pojawia się w letnich i ciepłych oceanach.
  • Nadmuchują się, gdy gracz jest w pobliżu.
  • Powodują efekt 7 sekundowej trucizny dla najbliższych graczy.
  • Tropikalna ryba:
  • Pojawiają się w letnich i ciepłych wodach oceanu.
  • Dostępne w 14 różnych kolorach i wzorach.
  • --- (wszystkie ryby)
  • Poza wodą, skaczą wokół przed uduszeniem – mogą powoli próbować dotrzeć do wody.
  • Mogą zostać złapane do wiaderka z wodą.
Fantom:

  • Został wybrany przez głosowanie na MineCon Earth.
  • Pojawiają się w normalnym świecie na dużej wysokości, w grupie od 3 do 4 osobników spadają na gracza, który długo nie spał.
  • Płonie w ciągu dnia.
  • Po śmierci upuszcza fantomową membranę.
Żółwie:

  • Wodne zwierzęta, które mogą na zasadzie kompromisu znieść jajka w gnieździe na każdym biomie.
  • Istnieje dzięcięcy wariant, który wykluwa się z jajek i podąża w stronę wody po narodzinach.
  • Mogą być karmione używając trawy morskiej.
  • Pojawiają się na ciepłych plażach w grupach od 1 do 5 osobników.
  • Znoszą jaja na plaży, na której się zespawnowały.
  • Dropią trawę morską, od 0 do 2 sztuk.
  • Możesz użyć łusek do stworzenia skorupy żółwia.

Odmiany powietrza:

Reklama

  • Mają takie same właściwości jak normalne powietrze.

  • cave_air generuje się w jaskiniach.

  • void_air znajduje zastosowanie w przestrzeni powyżej 255 bloków oraz poniżej poziomu 0.

Koralowiec i powiązane:

  • Dostępne w kilku kolorach – różowym, niebieskim, żółtym, czerwonym, fioletowym.

  • Koralowiec po postawieniu poza obszarem wody staje się martwy.

  • Rośliny koralowe można zebrać za pomocą nożyc i stawiać na dowolnych blokach – jedyną ważnym faktem jest to, że musi znajdować się pod wodą.

  • Wachlarz koralowca generuje się jedynie na bokach koralowca, zachowuje się analogicznie do roślin koralowych.

Wodorosty:

  • Po wysuszeniu zdatne do jedzenia (nawet dobre w smaku :))

  • Po wysuszeniu i połączeniu w blok może służyć jako wydajne paliwo (przepalając 20 przedmiotów).

Trawa morska:

  • Kolejna roślinka do kolekcji, również generuje się pod wodą.

Dodano przyciski, klapy i płytki naciskowe we wszystkich wariantach kolorystyki drewna.

Dodano korę oraz możliwość wycięcia jej z drewna za pomocą siekiery.

Dynia:

  • Od teraz generuje się bez twarzy, efekt przed aktualizacją można uzyskać drążąc w niej nożycami.

Dodano niebieski lód.

Skrzynie:

  • Gdy gracz trzyma shift, skrzynia bezwzględnie będzie pojedyncza.

  • Duże skrzynie mogą być stawiane obok siebie.

Kolumny bąbelkowe:

  • Tworzą się gdy pod powierzchnią wody znajduje się blok magmy lub piasek dusz.

  • Bloki magmy tworzą kolumny, które ciągną byty w dół.

  • Kolumny związane z piaskiem dusz wypychają byty w górę.

Conduit (rurka?):

  • Tworzone poprzez 1 serce morza oraz 9 Nautilius Shell (link).

  • Może zostać aktywowane przez położenie pryzmarynu, ciemnego pryzmarynu, cegieł pryzmarynowych i/lub latarni morskich w kwadrat 5x5 wokół Conduitu.

  • Kiedy aktywowany, nadaje specjalny efekt – zatrzymuje spadek bąbelków powietrza, daje podwodne widzenie w ciemności oraz zwiększa prędkość kopania.

  • Kompletna struktura w pełni uruchamia nasz Conduit, zwiększając zasięg oraz zadając obrażenia dla wrogich mobów w zasięgu 8 bloków.

  • Wydziela silne światło (poziom 15).

Dodano schody i półbloki z pryzmarynu i pochodnych.

Dodano jaja żółwi:

Chodzenie po jajkach powoduje natychmiastowe stłuczenie.

Zombie i pigmany mogą umyślnie niszczyć jajka.

Rozgrywka
4 nowe efekty magiczne:
  • Channeling,
  • Impaling,
  • Loyalty,
  • Raptide.
Znaczniki map:
  • Na mapie można umieścić znacznik przy pomocy baneru/chorągwi.
Porzuszanie się:
  • Od teraz podcza sprintu w wodzie, gracz płynie po jego powierzchni.
    • Poruszanie się w wodzie jest szybsze niż wcześniej.
    • Naciskając SHIFT powodujesz natychmaistowe zanurkowanie.
    • Hitbox gracza podczas pływania wynosi 0.6 x 0.6 bloku, tak samo jak w skrzydłach Elytra.
Format komend:
  • Podstawowe zmiany
    • Rózne komponenty komend mają swoje kolory tesktu.
    • Komendy zawierają sugestie użycia.
    • Dodano nową bilbiotekę dopasowwywania komend.
  • Koordynaty
    • Dodano lokalne koordynaty przy pomocy parametru ^
  • Specificzne komendy
    • boosbar - tworzenie bosów
    • data - pozwala na zmiane wartosci NBT bytów (entity)
    • datapack - pozawala na zarządzanie paczkami danych
    • locate - klikalny link dla parametru wyjściowego
    • teleport - możliwość przenoszenia celu z odpowiednim kierunkiem patrzenia
    • time - dodano paramatry noon oraz midnight
4 nowe postępy:
  • Dodano 3 nowe przełaczniki dla postępów.
Paczki danych:
  • Działa na podobnej zasadzie jak paczki zasobów, ale paczki dancyh są dla tabel łupów, postępów, funkcji, struktur, receptur oraz tagów.
  • Paczki danych umieszcza się w folderze danego światu - (world)/datapacks/
  • Struktury wczytuje się z folderu (world)/generated/structures/(namespace)/(file).nbt
  • Aby aktywować zmiany należy użyć komendy /reload aby wprowadzić zmiany
3 nowe typy wiadomości o śmierci gracza
  • Gdy gracz wybucha podczas użycia łóżka w Netherze lub Endzie.
  • Kiedy mob/gracz wypchnie innego gracza w pustykę (VOID) lub ktoś użyje komendy /kill.
  • Gdy ktoś zostanie zabity przez harpun/trójząb.
Ekran debugowania
  • F3+C - kopiuje obecną lokalizację do schowka (pamięci systemowej).
  • SHIFT + F3 + I kopuje dane po stronie klienta o wybranym celu bloku, może być dowolnie użyte.
Tabela łupów:
  • Dodano set_name do funkcji tabel łupów.
Nowe tagi NBT:
  • TreasurePosX, TreasurePosY, TreasurePosZ, GotFish, oraz CanFindTreasure NBT tags dla delfinów.
  • AX, AY, AZ, oraz Size NBT dla fantoma.
  • HomePosX, HomePosY, HomePosZ, TravelPosX, TravelPosY, TravelPosZ, oraz HasEgg NBT dla żółwi.
Opcje:
  • Zmiana rozdzielczości gry - opcja FS (pełny ekran),
  • Podczas edycji światu, można stowrzyć jego kopię zapasową oraz otworzyć folder z nimi,
  • Dodano opcje wideo Biom Blend,
  • Dodano nowe parametry w pliku options.txt,
  • Podczas edycji isniejących światów, jest przycisk "optymalizacja świata", pozwala na aktualizację do nowego formatu zapsiu.
4 Efekty cząsteczek
  • minecraft:bubble_column_up, 
  • minecraft:bubble_pop, 
  • minecraft:current_down,
  • minecraft:squid_ink.
Dzwięki:
  • Dodano dzwięk dla efektu podczas wystrzału farby przez kałamarnicę,
  • Dodano dzwięk podczas mutacji Posucha w Zombie,
  • Dodano dzwięk głęnbin dla podwodnych krain,
  • Dodano dzwięki dla zdarzeń niszczenia pewnych bloków.
Statystyki:
  • Dodano time_since_rest - wartość się zeruje podczas spania w łóżku lub po śmierci gracza, używany przez fantomy.
Status efektów:
  • Dodano status Conduit PowerDolphins Grace oraz Slow Falling
Tagi:
  • Przedmioty, bloki oraz funkcje mogą być "otagowane" własnym ID,
  • Tagi można tworzyć przy pomocy paczki danych w folderach - data/(namespace)/tags/blocks, data/(namespace)/tags/items, data/(namespace)/tags/functions,
  • Są 24 podstawowe tagi dla bloków oraz przedmiotów oraz dodatkowe 7 specyficznych dla bloków,
Fizyka wody:
  • Woda może zostać umieszona w następującyh blokach, skrzynie, skryznie pułapki, stopnie, płotki, motalowe kraty, szyby, skrzynia enderu, włazach, drabinach, oraz tabliczkach,
  • Woda może z nich wypływać ale nie może do nich wpływać.
 
ZMIANY
 
Bloki:
Ogólne zmiany:
  • zniesiono limit ID bloków,
  • bloki używalne mają od teraz teksturę od spodu (poza blokiem czerwonego proszku),
  • bloki z siatką kolizji mają od teraz pasujące ramki ograniczające.
Latarnia:
  • dodano nowy dzwięk
Łóżko:
  • łóżko musi cały czas mieć podparcie innego bloku,
  • zmieniono wiadomość o braku możliwości przespania się w nim.
Skrzynie:
  • można ustawić obok siebie wariant podwójnej skrzyni i pojedynczej, bez zostawiania bloku odstępu
  • przytrzymując SHIFT stawiamy pojedynczy wariant skrzyni, nawet jeśli jest opcja połączenia z inną,
Zasobnik:
  • receptura tworzenia nie musi od teraz zawierać w pełni sprawnego łuku, może być on uszkodzony,
Furtki:
  • nie wymagają bloku pod sobą aby je umieścić.
Liście:
  • naturalnie wygenerowane mogą przetrwać na odległości 6 bloków od pnia, wcześnie były to tylko 4 bloki.
Dzwignia:
  • podczas użycia widać efekt cząsteczkowy czerwonego proszku.
Magma:
  • umieszczona na dnie oceanu generuje kolumny bąbelków, które wciągają przedmioty, byty, gracza pod powierzchnie wody.
Blok potworów:
  • niszczy się od razu, bez różnicy jakiego narzędzia użyjemy.
Skompresowany lód:
  • można wytorzyć z 9 bloów lodu.
Shulkerowa skrzynia:
  • zmieniono kolor na ten odpowiadający kolorowi fioletowemu z wersji snapshot 1.12,
  • pokolorowaną skrzynie, można smyć kolor przy pomocy kociołka z wodą.
Woda:
  • posiada nowy kolor w zależności od biomu
    • purpurowy dla zamrożonych,
    • indygo dla zimnych,
    • niebieski dla regularnych,
    • jasnozielony dla ciepłych
    • jsanozielono-szary dla bagien
    • turkusowy dla ciepłych oceanów
  • obecnie tylko 1 poziom światła przechodzi przez 1 blok, zamiast 3 (dotyczy nowych chunków).
Przedmioty:
Marchewka na patyku:
  • można wytworzyć przy pomocy wędki z niepełną wytrzymałością.
Skrzydła elytra:
  • do naprawy wymaga membrany fantoama zamiast skóry.
Ryba:
  • zmieniono teksturę.
Wędka:
  • dodano dzwięk towarzyszący jej zwijaniu.
Metalowa zbroja konia:
  • Zmieniono teksturę dla założonej zbroi.
Mapa:
  • zmieniono zasady jakie bloki widać a jakie nie.
Zwierzęta i potwory:
Ogólne zmiany:
  • Zombie, szkielet, ocelot, oraz wilk naturalnie atakuje dzieci żółwi, a zomnie i pigemn zombie niszczy jaja żółwi przez chodzeni po nich.
  • Nieumarłe moby mogą pływać w wodzie.
Konie:
  • zmieniono model konia, aby nawiązywał do pozostałych zwierząt,
  • usunięto niektóre animacje.
Posuch:
  • zamienia się w zombie, zamiastj tonąć i ginąć pod wodą.
Papugi:
  • Imitują fantomy oraz tupielców.
Niedźwiedź polarny:
  • może odrodzić się na bloku lodu.
Szkieletowy koń:
  • poprawiono model, aby usunąć błąd osi Z tekstury
Kałamarnice:
  • wystrzeliwują atrament oraz odpływają szybko podczas zaatakowania ich.
Zombie koń:
  • poprawiono model, aby usunąć błąd osi Z tekstury występujący także w modelu szkieletowego konia.
Zombie:
  • może zmutować w topielca, kiedy utonie w wodzie
  • dzieci zombie płoną w słońcu,  
  • ujeżdżana kura odradza się poprawnie (tak samo jak świnio zombie).
 
Inne zmiany:
Ramki na przedmioty:
  • można je układać ora reaz także na podłodze oraz suficie.
Generator światów:
  • przepisano na nowo genarator światów
Biomy:
  • menu pod F3 pokazuje ID biomu, zamisat jego nazwy,
  • nazwy bimów są tłumaczalne
  • poprawiono nazwy niektórych biomów. 
Inne:
  • główna bilioteka gry została zaktualizowana do wersji LWJGL 3 (3.1.6),
  • wczytywanie mapy lub tworzenie nowej pokazuje w procentach kolejne etapy postępu,
  • zmieniono format plików jezykowych z .lang na .json,
  • poprawiono renderowanie chmur,
  • poprawiono renderowanie mgły,
  • poprawiono kod odpowiedzialny za ustalanie pozycji spawnu,
  • wprowadzono 374 poprawki błędów
 
Cała aktualizacja 1.13 została przygotowana w ciągu 405 dni. Po drodze pojawiły się 42 snapshoty oraz 10 wydań pre-release. Tym samym jest to druga najdłuższa w czasie aktualizacja główna gry. Tylko aktualizacja z wersji 1.8 do 1.9 trwała dłużej - 545 dni.
 
Ostrzeżenie
Pamiętaj o wykonaniu kopii zapasowej swoich światów, jeśli zamierzasz uruchomić na nich nową wersję 1.13. Nie oczekuj, że grając na obecnej wersji, przyszłe wydania umożliwią grę bez problemów. Najnowsza wersja 1.13 dostępna jest w Launcherze Minecraft 1.13.
 
Pobierz najnowszy silnik dla serwera:

 


Oceń artykuł
4.9 1 1 1 1 1 Ocena 4.90 (10 ocen)
Udostępnij