Minecraft Polska Avatar
Napisane przez Opublikowane 05 wrzesień 2019 Aktualizacja 06 wrzesień 2019

Reklama


Minecraft 1.15 Snapshot 19w36a - ogromne zmiany dla moderów

bolda500 06 wrzesień 2019
Minecraft 1.15 i jego snapshot 19w36a może stać się jedną z najważniejszych aktualizacji dla Minecraft edycja Java od czasu powstania pierwszych modów oraz innych niezależnych programów. 
 
Od tej migawki 19w36a i każdej następnej otrzymamy zestaw "instrukcji" jak odczytywać zmiany w kodzie gry aby szybciej tworzyć dla niej modyfikacje. Te słowa są wypowiedziane w wielkim uproszczeniu, ponieważ cześć kodu nadal będzie "zaciemniona" ze względów technicznych oraz bezpieczeństwa. Ponadto sam kod zródłowy Minecraft nie będzie dostępny. 
 

Minecraft 1.15 
Ogromne zmiany dla twórców modów  

"Starając się ułatwić modyfikowanie gry, postanowiliśmy opublikować nasze mapy zaciemniające gry ze wszystkimi przyszłymi wydaniami gry, począwszy od dzisiaj. Oznacza to, że każdy, kto jest zainteresowany, może odszyfrować grę i znaleźć sposób na obejście kodu bez konieczności spędzania kilku miesięcy na zastanawianiu się, co jest czym. Mamy nadzieję, że autorzy modów i autorzy szkieletów pod mody użyją tych plików, aby ulepszyć swoje procesy aktualizacji, które mają dzisiaj. Te mapowania będą zawsze dostępne natychmiast jako część każdej nowo wydanej wersji. Nie zmienia to jednak istniejących ograniczeń dotyczących tego, co możesz zrobić lub nie z naszym kodem gry lub jej zasobami. Łącza do odwzorowań zaciemniania są zawarte jako część pliku manifestu wersji .json i mogą być automatycznie pobierane dla dowolnej wersji".
 
Zapewne każdy zapyta, jakie korzyści będzie miał z tego przeciętny gracz Minecraft, który nie zajmuje się tworzeniem modów oraz innych dodatków do gry. Podamy kilka przykładów jaki wpływ może mieć ta zmiana w dystrybucji Minecraft edycji Java.
 
  • Pierwsza i najważniejsza zmiana to czas, w jakim twórcy treści (mody, programy itd.) mogą wydać aktualizację swojego dodatku dla nowego wydania gry. Czas ten skróci się znacząco, ponieważ nie trzeba będzie czekać miesiącami na rozkodowanie kodu (deobfuscation) gry aby wydać Forge a następnie wprowadzić poprawki w swoim dodatku na podstawie zmian w Forge.
  • Łatwy dostęp do tworzenia modyfikacji pozowli ich twórcom zachować dłużej przy życiu ich dzieła. Wiele modów i innych dodatków było porzucane ze względu na czasochłonne aktualizacje oraz oczekiwanie na rozkodowany kod gry. Pozwoli to utrzymać dłużej przy życiu wiele nowych i możliwe, że także starych modów.
  • Znacząco obniży się próg wejścia przy chęci tworzenia modyfikacji. Jeśli nie trzeba będzie korzystać z MCP oraz innych bibliotek zależnych przy każdej zmianie wersji gry, proces tworzenia modów oraz innych dodatków będzie zdecydowanie łatwiejszy i wprowadzi większą niezależnośc w ich tworzeniu.
  • Są też złe strony, ponieważ razem z szybszym tworzeniem i aktualizowaniem modów programy dające możliwość oszukiwania w grze także dużo szybciej będą dostępne, ale z drugiej strony stworzenie nowych zabezpieczeń dla gry (w postaci wersji zakodowanych) takżę będzie łatwiejsze.

 

Reklama

 

Minecraft Deobfuscation 
Czym jest zaciemnienie kodu zródłowego?

Poniżej prezentujemy przykład jak wygląda zaciemniony kod gry Minecraft przed (obfuscation) i po rozkodowaniu (deobfuscation):
(Przykładowy kod MC: po lewej zaciemniony kod, po prawej po rozkodowaniu)
 
Obecnie aby tworzyć modyfikacje oraz inne dodatki wszyscy czekali na wydanie nowej wersji MCP - programu instrukcji i narzędzi do dekompilacji kodu gry Minecraft. Warto nadmienić, iż każda aktualizacja wymuszała dekodowanie całej gry na nowo. Nazwy zmienych i funkcji w jednej wersji były inne w kolejnych, co totalnie psuło poprzednie dekodowanie gry. Dlatego cały proces zajmował czasami wiele miesięcy co wpływało także na dość przeciętną wydajność gry oraz tworzonych modów, ponieważ MCP zawierał mniejszze lub większe błędy w dekompilacji kodu zródłowego Minecraft.
 
Taki zapis prawny dostępny będzie dla każdej dokumentacji mapy zaciemnienia kodu gry:
© 2019 Microsoft Corporation. All rights reserved. This information is provided “as-is” and you bear the risk of using it. This information does not provide you with any legal rights to any intellectual property in any Microsoft product. You may copy and use this information for your internal, reference purposes. Microsoft makes no warranties, express or implied, with respect to the information provided here.
 
W ciągu najbliższych tygodni oraz miesięcy możemy oczekiwać setek nowych modów oraz możliwego powrotu starych kultowych i porzuconych. Dzięki tej zmianie scena moderska Minecraft prawdopodobnie dostanie niezłego kopa pod kątem rozwoju.
 
Co sądzisz o tym wszystkim, dlaczego Mojang zdecydował się wprowadzić zmiany dla moderów Minecraft poprzez udostępnienie im map zaciemnienia kodu gry? Zostaw komentarz pod tym wpisem.
 

Snapshot 19w36a - lista zmian

Poza rewelacyjną informacją dotczycą zmian dla moderów, w najnowszej migawce 19w36a otrzymamy także kilka nowych funkcji do zmian zasad gry. Kilka z nich jest naprawdę bardzo trafionych i aż dziwne, że pojawiły się dopiero teraz. Zostały one zaciągnięte z innych wydań Minecrafta (Bedrock Edition).
Nowości
  • Mapy zaciemnienia (obfuscation maps) czyli dokumentacja dla kodu zródłowego będzie dostępna dla każdego nowego wydania gry, także obcenego.
[miejsce na stronie mcwiki, gdzie można wyszukać
mapę zaciemnienia w pliku o formacie .json]
  • Dodano zmiany znalezione w innych wydaniach gry, które znajdziesz poniżej.
  • Dodano nowe zasady gry (gamerule):
    • doInsomnia - ustawia czy Fantom może się pojawić podczas nocy
    • doImmediateRespawn - powoduje natychmiastowe odrodzenie, bez ekranu śmierci
    • drowningDamage - wyłącza obrażenia pod wodą
    • fallDamage - wyłącza obrażenia od upadku
    • fireDamage - wyłącza obrażenia od ognia, lawa dalej może nas zabić.
  • Dodano tag - minecraft:beehive_inhabitors
Zmiany
  • Bloki
    • Łóżko - podczas próby położenia się w dzień, zapisuje się nasza pozycja odrodzenia.
    • Gniazdo pszczół - podczas próby wykopania w trybie kreatywnym otrzymujemy je jako przedmiot.
    • Dzwon - wydaje z siebie dzwięk podczas aktywacji przez sygnał z czerwonego proszku (rdstone).
    • Dozownik - fajerweki wystrzelone poruszają się w kierunku w jakim ustawiony jest wylot dozownika.
    • Mokra gąbka - można je wysuszyć przez postawienie w Neterze.
  • Przedmioty
    • Butelki z miodem - obecnie przywraca 2,4 nasycenia zamiast 9,6.
    • Pszczoły - od teraz podatne są na zeklęcie Bane of Arthropods (podobnie jak pająki).
  • Modyfikacje dla gry
    • Dokumentacja rozkodowania kodu gry, jest zawarta do pobrania w pliku [numer wersji].json
    • Udostępnienie dostępu do kodu zródłowego gry nie zmienia licencji oraz zasad co można a czego nie wolno z kodem gry i jego zawartością.
  • Poprawki - wprowadzono ponad 22 poprawki błędów,
    (3 z wydań wcześniejszych oraz reszta dotycząca przyszłego wydania 1.15)
 

 


Oceń artykuł
5 1 1 1 1 1 Ocena 5.00 (1 ocena)
Udostępnij