Minecraft 1.20 "Trails and Tales" to najnowsza aktualizacja Minecraft wydana 7 czerwca 2023 r. dodająca dwa nowe moby, rzeczy związane z archeologią, szablony kowalskie oraz wiele innych bloków i przedmiotów.
Aktualizacja Minecraft 1.20 Trails and Tales czyli "szlaki i opowieści" w której jak wskazuje tytuł aktualizacji zawiera nowości związane z pokonywaniem szlaków i tworzeniem lub odgrywaniem opowieści związanych ze znalezionymi tajemniczynymi przedmiotami z wykopalisk. 
Minecraft 1.20 - Co nowego?

[Minecraft 1.20 Trails and Tales | Wszystkie nowe bloki, przedmioty i moby]
- W najnowszej aktualizacji Minecraft 1.20 znajdziemy takie nowości jak, netherytowe ulepszenie oraz szablony kowalskie pozwalające stworzyć zdobienie zbroi aby każdy odrył swój styl, w jakim czuje się najlepiej.
 
- Oprócz tego dodano podejrzany piasek i podejrzany żwir, w których znajdziemy różne przedmioty archeologiczne takie jak odłamki ceramiki, szablony kowalskie oraz inne pospolite przedmioty. Pojawiła się także nowa struktura - szlak ruin w której znajdziemy wcześniej wymienone bloki podejrzanego piasku lub żwiru.
 
- Oczywiście nie mogło zabraknąć nowych mobów - W Minecraft 1.20 otrzymamy niuchacza (sniffera) oraz wielbłąda. Oprócze tego pojawił się nowy biom wiśniowego gaju, w którym znajdziemy nowy typ wiśniowych drzew a razem z nim, nowe warianty bloków budowlanych z drewana wiśniowego włącznie z łódką.
 
- Oprócz drewna wiśniowego dodano także nowe drewno bambusowe oraz wszystkie warianty innych bloków budowlanych z tego surowca podobnie jak wiśniowego.
 
- Po wielu latach i dzisiątkach aktualizacji, w najnowszej wersji 1.20 pojawił się nowy wariant tabliczki oraz możliwość pisania z obu stron. Na koniec warto zapoznać się zamieszczoną listą zmian Minecraft 1.20 bo zawarte są tam też pozostałe nowości i zmiany także techniczne związane z aktualizacją.
 
Minecraft 1.20 - Lista zmian i nowości
Bloki
- Bloki bambusowe:

- schody z mozaiki, półbloki z mozaiki, blok z mozaiki, deski, drzwi, schodki, klapa, tabliczki. plotek, guzik, płytka naciskowa, furtka.
 
 
- Skalibrowany sculkowy czujnik:

- nowy typ czujnika, który nie generuje się naturalnie i pozwala graczowi filtrować wibracje na podstawie poziomu częstotliwości,
 - można go jedynie wytworzyć w stole rzemieślniczym. przy pomocy jednego skulkowego czujnika i trzech odłamków ametystu,
 - jedna ze stron czujnika może odbierać sygnał redstone, dzięki temu można wybrać jaki poziom wybraci wykrywa czujnik.
 
 
- Bloki wiśniowe:

- liść, pień, deska, sadzonka, wiśniowa łódka, drewno z którego wykonamy także wiśniowe drzwi, przyciski, płotek, płytka naciskowa, tabliczki, klapa płytka naciskowa oraz schodki.
 
 
- Rzeźbiona biblioteczka:

- oprócz przechowywania książek rzeźbiona biblioteczka będzie współpracować z mechanizmami redstone, pozwalając tworzyć ukryte przejścia oraz różne inne ciekawe mechnizmy.
 
 
- Dekoracyjna doniczka:

- można ją wytowrzyć z 4 odłamków ceramiki lub cegieł.
 - typ odłamku ceramiki lub cegła w układzie receptury decyduje o tym, na której ściance znajdzie się dokoracja, możliwe obrazki są dostępne z użytych odłamków ceramiki.
 - są bardzo delikatne, można je zniszczyć dowolnym narzędziem lub nawet samą dłonią.
 
 
- Podwieszana tabliczka:

- kolejną nowością, która wcześniej była dostępna w modach do Minecraft są podwieszane tabliczki,
 - tabliczki są umocowane do łańcuchów i można je zamocować do bloków od spodu, od boku lub między blokami,
 - posiada w sumie 11 wiariantów,
 - tworzymy je z 6 identycznych okorowanych pni dowolnego rodzaju drewna oraz 2 łańcuchy.

 
 
- Głowa Piglina:

- pigliny od teraz będą upuszcząc głowy, jeśli zostaną zabite przez naładowanego creepera,
 - głowa piglina macha uszami, gdy jest zasilana sygnałem redstone lub podczas chodzenia, jeśli jest noszona przez gracza.
 
 
- Różowe kwiatki:

- to nowy blok dekoracyjny, występujący tylko w biomie wiśniowego gaju,
 - można je rozsięwać przy pomocy mączki kostnej, jeśli w pobliżu są inne bloki różowych kwiatków,
 - podobnie jak iskrzyłudy (sea pickle) można je układać w 4 kierunkach,
 - służą do wytowrzenia różowego barwnika.
 
 
- Dzbanecznik:

- nowy rodzaj rośliny, który wyrasta ze strąku dzbanecznika po 4 fazach wzrostu (5 faza jest ostatnią),

 - można go pozyskać przez zebranie gdy urośnie do pełnego rozmiaru,
 - można z niego zrobić błękitny barwnik (cyan).
 
 - nowy rodzaj rośliny, który wyrasta ze strąku dzbanecznika po 4 fazach wzrostu (5 faza jest ostatnią),
 
- Jajo niuchacza (sniffera):

- można je odnaleźć w podejrzanym piasku,
 - jajo wypada takżę po rozmnożeniu się dwóch sniferów,
 - z jaja wykluwa się niuchacz:
- jajo nalyży umieścić na bloku mchu aby wykluł się po 10 minutach,
 - na wszystkich innych blokach wykluje się po około 20 minutach.
 
 
 
- Podejrzany piasek i żwir:
- Piasek:

- Wygląda jak piasek, ale ma bardziej "szorstką" teksturę.
 - pod wpływem grawitacji znika podczas upadku,
 - nic nie upuszcza po wydobyciu lub przeniesieniu nawet przy pomocy jedwabnego dotyku,
 - generuje się naturalnie w pustynnych świątyniach i pustynnych studniach z różnymi łupami archeologicznymi,
 - szczotkowanie podejrzanego piasku pędzlem wydobywa ukryty w nim przedmiot,
 - po zakończeniu szczotkowania zamienia się w zwykły piasek,
 - postawienie podejrzanego piasku w trybie kreatywnym nie generuje tabeli łupów z ukrytym przedmiotem, jedynie naturalnie wygenerowane bloki je posiadają.
 
 - Żwir:

- nowa bardziej "szorstka" odmiana żwiru,
 - opada pod wpływem grawitacji i znika po upadku,
 - szczotkowanie podejrzanego żwiru przy pomocy pędzla powoduje wydobycie łupu
 - szczotkowanie ma 4 etapy wydobycia,
 - po zakończenia wydobycia zmienia się w zwykły żwir,
 - tylko podejrzany żwir z tabelą łupów pozwala wydobyć łup, postawione w trybie kreatywnym nie generują tabli łupu.
 
 
 - Piasek:
 
- Ognisty kwiat:

- nowy rodzaj kwiatu, wyrasta z nasion ognistego kwiatu po 2 etapach (łącznie ma 3 etapy).
 - nie emituje światła,
 - aby zdobyć nasiono kwiatu, należy odszukać niuchacza aby wykopał nasiono,
 - może być przerobiony na pomarańczowy barwnik,
 - można go sadzić w doniczce.
 
 
Przedmioty
- Pędzel i odłamki ceramiki:


- Pędzel:
- to nowy przedmiot (narzędzie) służy do szczotkowania podjrzanego piasku i żwiru,
 - ma prostą recepturę tworzenia z 3 nici + 2 patyków w kształcie receptury kilofów,
 - nie działa na nic innego jak tylko podejrzany piasek i żwir.
 
 - Odłamki ceramiki:
- są na nich rzeźbione obrazy,
 - jest ich łącznie 20 typów,
 - można je pozyskać jedynie z podejrzeanego piasku podczas szczotkowania.
 
 
 - Pędzel:
 
- Dysk z muzyką:

- dodano nową płytę z muzyką (tytuł Relikt) autorstwa Aarona Cherofa,
 - płytę można zdobyć dzięki archeologii w ruinach na szlaku,
 - szansa na zdobycie nowej płyty to 1/12.
 
 
- Strąk dzbanecznika:

- można go sadzić na polach uprawnych i wyrasta z niego dzbanecznik,
 - strąl można zdobyć tylko po wykopaniu go przez sniffera,
 - po zniszczeniu kiedy jest pełnego rozmiaru, upuszcza roślinę inaczej wypada tylko strąk.
 
 
- Szablon kowalski:

- Stoł kowalski został przeprojektowany w stanowisko robocze do ulepszania i modyfikacji pancerza:
- dodano wymagane miejsce w stole do umieszczenia w nim szablonu kowalskiego.
 - szablony kowalskie określają, jakiego rodzaju ulepszenia będziesz wprowadzać do pancerza.
 - obecnie istnieją dwie kategorie szablonów kowalskich: do wykończenia pancerza oraz drugi do ulepszania pancerza do netherytowego.
 - szablony kowalskie są zużywane gdy są używane do ulepszania przedmiotu w stole kowalskim.
 - można stworzyć kopię szablonu kowalskiego w stole rzemieśliniczym z 7 diamentów i blokiem materiału, z którego wykonany szablon oraz jednym szablonem kowalskim, co da dwa takie same szablony kowalskie.
 
 
 - Stoł kowalski został przeprojektowany w stanowisko robocze do ulepszania i modyfikacji pancerza:
 
- Jajko spawnujące:
- dodano jajko spawnujące wielbłąda,
 - dodano jajko spawnujące niuchacza.
 
 
- Nasiona ognistego kwiatu:
- nowy typ nasion, który można sadzić na ziemi uprawnej,
 - z nasiona wyrasta ognisty kwiat,
 - można użyć je do kuszenia i rozmnażania kurczaków i papug oraz niuchaczy,
 - mogą być zbierane i sadzone przez rolników osadników.
 
 
Moby
- Wielbłąd:

- jest nowym mobem wierzchowcem, którego można wyposażyć w siodło,
 - może być dosiadany jako jedyny przez dwóch gracz,
 - posiada 32 pkt zdrowia (❤️x 16),
 - pojawia się naturalnie w pustynnych wioskach,
 - można go hodować przy pomocy kaktusa,
 - inne moby niższe niż 2 bloki nie mogą dosięgnąć gracza, gdy na nim jedzie,
 - potrafi przejechać przez przeszkody o wysokości do 1,5 bloku,
 - może poruszać się wolno lub szybko biec.
 
 
- Niuchacz (Sniffer):

- nowy pasywny przyjazny mob, który wygrał w głosowaniu podczas Minecraft Live 2022,
 - jeden z niewielu tak dużych mobów kroczących po lądzie (zajmuje 2x2 pełne bloki),
 - posiada 14 pkt zdrowia (❤️x 7).
 - nie odradza się naturalnie, nie można go oswoić ani uwiązać,
 - często chodzi i wącha w powietrzu, czasami kopie pod ziemią w poszukiwaniu nasion kwiatu pochodni:
- występuje 8 minutowy czas przerwy miedzy kopaniem,
 - 20 ostatnio przekopanych bloków jest zapamiętywanych i omijanych przy następnym kopaniu,
 
 - można go rozmnażać przy pomocy nasion kwiatu pochodni,
 - po śmierci wypada z niego blok mchu.
 
 
Generowanie świata
- Wiśniowe drzewo:

- nowy typ drzew występujący w biomie wiśniowego gaju, można je sadzić z sadzonki wiśni,
 - czasami na drzewach można spotkać gniazdo pszczół,
 - pnie drzew rozwidlają się lub wyginają wysoko, a na górze pokryte są obficie liścmi wiśni.
 
 
- Wiśniowy gaj:

- nowy biom zawierający drzewa kwitnącej wiśni,
 - występuje u podnóża biomów górzystych, podobnie jak łąki,
 - na tym biomie mogą się odradzać świnie, owce oraz pszczoły.
 
 
- Szlak ruin:

 - jest to w większości zakopana pod ziemią, nowa struktura z epoki "utraconych kultur",
 - w tej strukturze można natrafić na cztery zdobienia zbroi (szablony kowalskie), 7 szczątków ceramiki oraz wiele innych cennych łupów.
(na obrazku są pokazane wszystkie możliwe łupy, jakie mogą występować w szlaku ruin. 
Komendy i rozgrywka
- Dodano komendę /return do kontrolowania przepływu wewnątrz funkcji i zmiany ich wartości.
 - Dodano 8 nowych postępów związanych z nowymi mobami, szablonami kowalskimi, poszukiwaniem łupów przy pomocy pędzla itp.
 
Zmiany
(część dostycząca zmian zostanie uzupełniona po wydaniu aktualizacji i ewentualnych poprawkach w oficjalnych zródłach)
Bloki
- Łóżka, dywany i wełna:
 
- Blok ametystu:
 
- Przyciski:
 
- Martwy koralowiec:
 
- Stół do zaklinania:
 
- Szafa grająca:
 
- Namorzynowe korzenie, zabłocone namorzynowe korzenie:
 
- Blok dzwiękowy:
 
- Głowa gracza:
 
- Sculkowy czujnik:
 
- Sculkowe wrzeszczadło:
 
- Tabliczka:
 
Przedmioty
- Pancerz:
 
- Mikstury:
 
Generacja świata
- Pradawne miasto:
 
- Piramida na pustyni:
 
- Pustynna studnia:
 
- Miasto kresu:
 
- Świątynia w dżungli:
 
- Netherowa forteca:
 
- Ruiny w oceanie:
 
- Posterunek złosadników:
 
- Wrak statku:
 
- Twierdza:
 
- Leśny dwór:
 
Rozgrywka
- Postępy:
 
- Stół kowalski:
 
Ogólne
- Poemat Endu wcześniej Credits (uznanie autorstwa):
 
- Typy obrażeń:
 
- Paczki danych:
- są teraz w wersji 15.
 
 
- Wiadomość o śmierci:
 
- Ekran menu:
 
- Receptury:
 
- Paczki zasobów:
 
- Dzwięki:
 
- Tagi:
 
- Telemetria:
 
- Ogólne:
- ikona aplikacji została zmieniona ze stołu rzemieślniczego na blok trawy,
(snapshoty używają ikony ziemi zamiast bloku trawy) - dodano wsparcie dla systemów ARM64 pod systemem Windows,
 - usunięto pola server oraz port oraz zastąpione je przyciskiem "Połącz od razu",
 - poprawiono wydajność silnika oświetlenia,
 
 - ikona aplikacji została zmieniona ze stołu rzemieślniczego na blok trawy,
 
- Poprawki błędów:
- usunięto 239 błędów występujących przed wydaniem 1.20