Minecraft Polska Avatar
Napisane przez Opublikowane 06 październik 2025 Aktualizacja 07 październik 2025

Minecraft 1.21.9 | Aktualizacja "Epoka Miedzi"

bolda500 07 październik 2025

Minecraft 1.21.9 "Epoka Miedzi | The Copper Age" to najnowsza aktualizacja dla edycji Minecraft Java. Nowości jakie obejmuje aktualizacja 1.21.9 to dodanie nowych bloków miedzianych różnego rodzaju, dodanie miedzianego golema oraz menekina.
 

Bloki i przedmioty jakie zostały dodane w wersji Minecraft 1.21.9

Poniżej na jednym obrazku zostały ujęte wszystkie nowe bloki i przedmioty jakie trafiły do Minecraft 1.21.9
Pełny opis zmian i nowości pod obrazem, większość nowych bloków opiszemy w przyszłości na Minepedii.

 


Minecraft 1.21.9 co nowego? Pełna lista zmian

Nowości:
  • Miedziana skrzynia:
    • można ją zebrać tylko przy pomocy kamiennego kilofu lub lepszego, w innym przypadku wypada z niej tylko zawartość,
    • występuje w wariancie zwykłym oraz zawoskowanym,
    • niewoskowana ulega utlenieniu w czterech etapach, podobnie jak pozostałe miedziane przdmioty,
    • miedziane golemy wyjmują z niej przdmioty i wkładają do innych drewnianych skrzyń,
    • występują tak samo jak pozostałe typy skrzyń w wariancie pojedynczym i podwójnym (duża).
  • Miedziane kraty:
    • działają tak samo jak żelazne kraty, ale mogą być woskowane,
    • powstają z sztabek miedzi i z czasem ulegają utlenieniu,
    • 16 sztuk krat otrzymamy z 6 sztabek miedzi.
  • Miedziany łancuch:
    • działają jak istniejące łańcuchy żelazne, ale mogą być woskowane,
    • tak samo jaki inne miedziane bloki ulegają z czasem utlenianiu,
    • powstają z połączenia sztabki miedzi i dwóch sztuk bryłek miedzi.
  • Miedziana latarnia:
    • działa identycznie jak zwykła latarnia,
    • tak samo jaki inne miedziane bloki ulega z czasem utlenianiu, może być woskowana,
    • powstaje z połączenia 8 sztuk bryłek miedzi oraz jednej miedzianej pochodni.
  • Miedziana pochodnia:
    • zielona odmiana pochodni,
    • działa identycznie jak zwykła pochodnia,
    • wykonana jest z bryłki miedzi, wegla/węgla drzewnego oraz patyka.
  • Miedziany golem:
    • nowy mob, którego przywołamy stawiając latarnie dyniową lub wykrawaną dynie na blok miedziany,
    • upuszcza od 1 do 3 sztuk sztabek miedzi po zabiciu,
    • ulega utlenieniu jak inne miedziane bloki lub przedmioty, można go zawoskować aby temu zapobiec,
    • jeśli nie zostanie zawoskowany, po pełnym utlenieniu zamienia sie w miedziany posąg golema,
    • pomaga w sortowaniu przedmiotów wkładanych do miedzianych skrzyń, przenosząc je do drewanianych skrzyń,
    • przy przenoszeniu przedmiotów może ich brać maksymalnie po 16 sztuk w stosie, (4 kursy aby przenieść cały stos 64 sztuk),
    • czas oczekiwania między poszukiwaniem przedmiotów do przenoszenia wynosi 7 sekund,
    • obszar poszukiwań wynosi 32 bloki w koło golema oraz 8 bloków wysokości.
  • Posąg golema:
    • to nowy blok powstający kiedy miedziany golem utleni się w pełni,
    • można je zniszczyć przy pomocy ręki, ale najszybciej przy użyciu kilofa,
    • niewoskowane posągi miedzianego golema mają 4 etapy utleniania,
    • interakcja z posągiem miedzianego golema powoduje zmienę jego pozy, występują cztery pozy:
      • stojąca, siedząca, biegnąca i gwiazda,
    • komparator potrafi odczytać pozę i wysłać sygnał redstone o odpowiedniej sile:
      • stojący - 1, siedzący - 2, biegnący - 3, gwiazda - 4. 
 
  • Bryłka miedzi:

    • miedziane wyposażenie zamienia się w bryłki miedzi podczas przetopu,
    • można je uzyskać także z przekształcenia sztabki medzi na 9 sztuk bryłek miedzi.
 
  • Miedziany miecz, kilof, łopata, siekierka i motyka:
             

    • dodano miedziane odpowiedniki narzędzi i broni.
 
  • Miedziany hełm, napierśnik, nogawice i buty:
    •  dodano miedziane odpowiedniki zbroi.
 
  • Miedziana zbroja konia:
    • dodano miedziany wariant zbroji dla konia 
 
  • Jajo spawnujące miedzianego golema:
     
    • dodano jajo przyzywające miedzianego golema.
 
    • Nowy techniczny byt (entities) nazwany manekinem (minecraft:mannequin) który może być przywołany przy pomocy komendy.
    • Manekin NPC posiada podstawowy skin gracza ale nie jest połączony z żadnym graczem.
    • Manekin zawsze posiada pod nazwą napis NPC.
    • Jest funkcjonalnym bytem podobnie jak stojak na zbroje:
      • może nosić ekwipunek, posiadać atrybuty oraz efekty, zadawać obrażenia itd.
    • Posiada pola danych Data Fields:
      • profile:
          • texture - np. entity/player/wide/steve będzie używać domyślnego wyglądu skina Steve
          • cape - przestrzeń nazw ID
          • elytra - przestrzeń nazw ID
          • model - wide lub slime
      • hiden_layers - lista warstw skina do ukrycia
      • main_hand - left lub right - która ręka jest główną ręką manekina.
    • Ciekawostką może być to, że manekin przypomina moba usuniętego z wersji Beta 1.2 Minecraft, w którym mob miał skin gracza ale tak samo nie posiadał żadnej inteligencji do poruszania się. 
  • Zasady gry:
    • dodano: pvp
    • dodano: allowEnteringNetherUsingPortals
    • dodano: spawnMonsters
    • dodano: enableCommandBlocks
  • Komendy:
    • /fetchprofile:
        • pobiera zawartość profilu gracza z serwerów Minecraft,
        • ponieważ operacja może zając trochę czasu jest wykonywana asynchronicznie,
        • składnia:
          • /fetchprofile name <nick gracza>
          • /fetchprofile id <uuid>
 
  • Dodano nowy ekran: 
    • kodeks postępowania - wyświetlany podczas łączenia się z serwerem, gdy ta opcja jest włączona:
      • aby grać na serwerze należy zaakaceptować postępowania kodeksu,
      • jeśli kodeks ulegnie zmianie, zostanie wyświetlony ponownie,
      • istnieje pole wyboru, które wyłączy ponowne wyświetlanie komunikatu w przyszłości.
  • Wprowdzono protokół zarządzania serwer Minecraft czyli Minecraft Server Management Protocol:
    • dodano API do zarządzania serwerem (JSON-RPC na WebSocket) dla serwerów dedykowanych:
      • API jest domyślnie wyłączone i może je ustawić w pliku konfiguracyjnym serwer server properties:
        • management-server-enabled=true
        • management-server-host=localhost
        • management-server-port=25585
      • wspiera odpytywanie i aktualizację stanów serwera (graczy, listy graczy dopuszczonych, operatorów, ustawienia oraz zasad gry),
      • wysyła powiadomienia przy zmianie stanu (np. gdy dołączy gracz, zostanie zaaktualizowana zasada gry),
      • pozstałe techniczne opisy użycia tego API znajdziesz na wiki minecraft.
 
SPRAWDŹ PONIŻSZY LINK ABY ZAPOZNAĆ SIĘ Z PROMOCJĄ
MINECRAFT ZA 68,21zł (-47%)
Zmiany:
  • Łańcuch od teraz ma nazwę "żelazny łańcuch", zmiana była wymagana przez dodanie miedzianego łańcucha
  • Miedziana klapa:
    • zmieniono recepturę wytwarzania, wymaga 4 sztabek miedzi zamiast 6, jak wcześniej,
    • stara receptura miedzianej klapy służy do tworzenia miedzianej kraty.
  • Piorunochron - od teraz ulga utlenieniu i może być nawoskowany, jak inne miedziane bloki.
  • Barwniki - zmieniono tekstury ikon wszystkich barwników.
  • Jaja spawnujące - jeśli poziom trudności jest pokojowy, jaja wyświetlają dodatkową notę
    "Niedostępne na poziomie Pokojowym"
  • Potwory odradzające się ze zbroją- mogą odrodzić się z miedzianą zbroją.
  • Żelazny golem - może ofiarować miedzianemu golemowi mak, którego miedziany golem zasadzi na swojej głowie, dzieje się to bardzo rzadko.
  • Komendy:
    • /setworldspawne - od teraz można ustawić punkt odradzania dla danego świata w innych wymiarach niż Nadziemie.
    • /summon - nie wykonuje się jeśli gracz póbuje przywołać potwory na pokojowym poziomie trudności.
  • Chunki spawnu i zasada gry spawnChunkRadius:
    • funkcjonalność została usunięta z gry.
  • Zasady gry:
    • dodano spawnerBlocksEnabled która kontroluje czy spawnery są włączone czy nie.
      • domyślnie wartość jest na true
  • Granica świata - może być ustawiona osobno dla każdego wymiaru na dowolny rozmiar.
  • Sterowanie:
    • można przypisać wiele funkcji do tego samego klawisza i wszystkie będą działać, jeśli to możliwe,
    • powtórzone klawisze będą podświetlone na żółto,
    • przykład: przypisanie jednego klawisza do "bieg", "idz do przodu" oraz "skok" spwowoduje, że podczas trzymania tego przycisku postać będzie biec do przodu w podskokach. (szkoda że zabrakło możliwości przypisania 2 przycisków do tej samej funkcji.
  • plik konfiguracyjny server.properties:
    • niektóre ustawienia z pliku zostały usunięte, aby można je było konfigurować przy pomocy zasad gry bez restartowania serwera:
      • usunięto allow-nether - ustawienie można zmienić przy pomocy zasad gry,
      • usunięto spawn-monster - ustawienie można zmienić przy pomocy zasad gry,
      • usunięto eneble-command-block - ustawienie można zmienić przy pomocy zasad gry,
      • usunięto pvp - ustawienie można zmienić przy pomocy zasad gry,
    • dodano nowe ustawienia do uruchomienia protokołu zarządzania serwerem Minecraft:
      • management-server-enabled - domyślnie: false
      • management-server-host - domyślnie: localhost
      • management-server-port - domyślnie: 25585
 
  • Poprawiono 149 błędów.
 
Źródło: minecraft.wiki/w/Java_Edition_1.21.9

 


Oceń artykuł
5 1 1 1 1 1 Ocena 5.00 (1 ocena)
Udostępnij