Minecraft 1.21.9 "Epoka Miedzi | The Copper Age" to najnowsza aktualizacja dla edycji Minecraft Java. Nowości jakie obejmuje aktualizacja 1.21.9 to dodanie nowych bloków miedzianych różnego rodzaju, dodanie miedzianego golema oraz menekina.
Bloki i przedmioty jakie zostały dodane w wersji Minecraft 1.21.9
Poniżej na jednym obrazku zostały ujęte wszystkie nowe bloki i przedmioty jakie trafiły do Minecraft 1.21.9
Pełny opis zmian i nowości pod obrazem, większość nowych bloków opiszemy w przyszłości na Minepedii.

Minecraft 1.21.9 co nowego? Pełna lista zmian
Nowości:
- Miedziana skrzynia:
- można ją zebrać tylko przy pomocy kamiennego kilofu lub lepszego, w innym przypadku wypada z niej tylko zawartość,
- występuje w wariancie zwykłym oraz zawoskowanym,
- niewoskowana ulega utlenieniu w czterech etapach, podobnie jak pozostałe miedziane przdmioty,
- miedziane golemy wyjmują z niej przdmioty i wkładają do innych drewnianych skrzyń,
- występują tak samo jak pozostałe typy skrzyń w wariancie pojedynczym i podwójnym (duża).
- Miedziane kraty:
- działają tak samo jak żelazne kraty, ale mogą być woskowane,
- powstają z sztabek miedzi i z czasem ulegają utlenieniu,
- 16 sztuk krat otrzymamy z 6 sztabek miedzi.
- Miedziany łancuch:
- działają jak istniejące łańcuchy żelazne, ale mogą być woskowane,
- tak samo jaki inne miedziane bloki ulegają z czasem utlenianiu,
- powstają z połączenia sztabki miedzi i dwóch sztuk bryłek miedzi.
- Miedziana latarnia:
- działa identycznie jak zwykła latarnia,
- tak samo jaki inne miedziane bloki ulega z czasem utlenianiu, może być woskowana,
- powstaje z połączenia 8 sztuk bryłek miedzi oraz jednej miedzianej pochodni.
- Miedziana pochodnia:
- zielona odmiana pochodni,
- działa identycznie jak zwykła pochodnia,
- wykonana jest z bryłki miedzi, wegla/węgla drzewnego oraz patyka.
- Miedziany golem:
- nowy mob, którego przywołamy stawiając latarnie dyniową lub wykrawaną dynie na blok miedziany,
- upuszcza od 1 do 3 sztuk sztabek miedzi po zabiciu,
- ulega utlenieniu jak inne miedziane bloki lub przedmioty, można go zawoskować aby temu zapobiec,
- jeśli nie zostanie zawoskowany, po pełnym utlenieniu zamienia sie w miedziany posąg golema,
- pomaga w sortowaniu przedmiotów wkładanych do miedzianych skrzyń, przenosząc je do drewanianych skrzyń,
- przy przenoszeniu przedmiotów może ich brać maksymalnie po 16 sztuk w stosie, (4 kursy aby przenieść cały stos 64 sztuk),
- czas oczekiwania między poszukiwaniem przedmiotów do przenoszenia wynosi 7 sekund,
- obszar poszukiwań wynosi 32 bloki w koło golema oraz 8 bloków wysokości.
- Posąg golema:
- to nowy blok powstający kiedy miedziany golem utleni się w pełni,
- można je zniszczyć przy pomocy ręki, ale najszybciej przy użyciu kilofa,
- niewoskowane posągi miedzianego golema mają 4 etapy utleniania,
- interakcja z posągiem miedzianego golema powoduje zmienę jego pozy, występują cztery pozy:
- stojąca, siedząca, biegnąca i gwiazda,
- komparator potrafi odczytać pozę i wysłać sygnał redstone o odpowiedniej sile:
- stojący - 1, siedzący - 2, biegnący - 3, gwiazda - 4.
- Bryłka miedzi:
- miedziane wyposażenie zamienia się w bryłki miedzi podczas przetopu,
- można je uzyskać także z przekształcenia sztabki medzi na 9 sztuk bryłek miedzi.
- Miedziany miecz, kilof, łopata, siekierka i motyka:
- dodano miedziane odpowiedniki narzędzi i broni.
- Miedziany hełm, napierśnik, nogawice i buty:
- dodano miedziane odpowiedniki zbroi.
- Miedziana zbroja konia:
- dodano miedziany wariant zbroji dla konia
- Jajo spawnujące miedzianego golema:
- dodano jajo przyzywające miedzianego golema.
-
- Nowy techniczny byt (entities) nazwany manekinem (
minecraft:mannequin
) który może być przywołany przy pomocy komendy. - Manekin NPC posiada podstawowy skin gracza ale nie jest połączony z żadnym graczem.
- Manekin zawsze posiada pod nazwą napis NPC.
- Jest funkcjonalnym bytem podobnie jak stojak na zbroje:
- może nosić ekwipunek, posiadać atrybuty oraz efekty, zadawać obrażenia itd.
- Posiada pola danych Data Fields:
profile
:-
texture
- np.entity/player/wide/steve
będzie używać domyślnego wyglądu skina Stevecape
- przestrzeń nazw IDelytra
- przestrzeń nazw IDmodel
- wide lub slime
-
hiden_layers
- lista warstw skina do ukryciamain_hand
- left lub right - która ręka jest główną ręką manekina.
- Ciekawostką może być to, że manekin przypomina moba usuniętego z wersji Beta 1.2 Minecraft, w którym mob miał skin gracza ale tak samo nie posiadał żadnej inteligencji do poruszania się.
- Nowy techniczny byt (entities) nazwany manekinem (
- Zasady gry:
- dodano: pvp
- dodano: allowEnteringNetherUsingPortals
- dodano: spawnMonsters
- dodano: enableCommandBlocks
- Komendy:
/fetchprofile
:-
- pobiera zawartość profilu gracza z serwerów Minecraft,
- ponieważ operacja może zając trochę czasu jest wykonywana asynchronicznie,
- składnia:
- /fetchprofile name <nick gracza>
- /fetchprofile id <uuid>
-
- Dodano nowy ekran:
- kodeks postępowania - wyświetlany podczas łączenia się z serwerem, gdy ta opcja jest włączona:
- aby grać na serwerze należy zaakaceptować postępowania kodeksu,
- jeśli kodeks ulegnie zmianie, zostanie wyświetlony ponownie,
- istnieje pole wyboru, które wyłączy ponowne wyświetlanie komunikatu w przyszłości.
- kodeks postępowania - wyświetlany podczas łączenia się z serwerem, gdy ta opcja jest włączona:
- Wprowdzono protokół zarządzania serwer Minecraft czyli Minecraft Server Management Protocol:
- dodano API do zarządzania serwerem (JSON-RPC na WebSocket) dla serwerów dedykowanych:
- API jest domyślnie wyłączone i może je ustawić w pliku konfiguracyjnym serwer server properties:
- management-server-enabled=true
- management-server-host=localhost
- management-server-port=25585
- wspiera odpytywanie i aktualizację stanów serwera (graczy, listy graczy dopuszczonych, operatorów, ustawienia oraz zasad gry),
- wysyła powiadomienia przy zmianie stanu (np. gdy dołączy gracz, zostanie zaaktualizowana zasada gry),
- pozstałe techniczne opisy użycia tego API znajdziesz na wiki minecraft.
- API jest domyślnie wyłączone i może je ustawić w pliku konfiguracyjnym serwer server properties:
- dodano API do zarządzania serwerem (JSON-RPC na WebSocket) dla serwerów dedykowanych:

SPRAWDŹ PONIŻSZY LINK ABY ZAPOZNAĆ SIĘ Z PROMOCJĄ
MINECRAFT ZA 68,21zł (-47%)
MINECRAFT ZA 68,21zł (-47%)
Zmiany:
- Łańcuch od teraz ma nazwę "żelazny łańcuch", zmiana była wymagana przez dodanie miedzianego łańcucha
- Miedziana klapa:
- zmieniono recepturę wytwarzania, wymaga 4 sztabek miedzi zamiast 6, jak wcześniej,
- stara receptura miedzianej klapy służy do tworzenia miedzianej kraty.
- Piorunochron - od teraz ulga utlenieniu i może być nawoskowany, jak inne miedziane bloki.
- Barwniki - zmieniono tekstury ikon wszystkich barwników.
- Jaja spawnujące - jeśli poziom trudności jest pokojowy, jaja wyświetlają dodatkową notę
"Niedostępne na poziomie Pokojowym" - Potwory odradzające się ze zbroją- mogą odrodzić się z miedzianą zbroją.
- Żelazny golem - może ofiarować miedzianemu golemowi mak, którego miedziany golem zasadzi na swojej głowie, dzieje się to bardzo rzadko.
- Komendy:
/setworldspawne
- od teraz można ustawić punkt odradzania dla danego świata w innych wymiarach niż Nadziemie./summon
- nie wykonuje się jeśli gracz póbuje przywołać potwory na pokojowym poziomie trudności.
- Chunki spawnu i zasada gry
spawnChunkRadius
:- funkcjonalność została usunięta z gry.
- Zasady gry:
- dodano spawnerBlocksEnabled która kontroluje czy spawnery są włączone czy nie.
- domyślnie wartość jest na true
- dodano spawnerBlocksEnabled która kontroluje czy spawnery są włączone czy nie.
- Granica świata - może być ustawiona osobno dla każdego wymiaru na dowolny rozmiar.
- Sterowanie:
- można przypisać wiele funkcji do tego samego klawisza i wszystkie będą działać, jeśli to możliwe,
- powtórzone klawisze będą podświetlone na żółto,
- przykład: przypisanie jednego klawisza do "bieg", "idz do przodu" oraz "skok" spwowoduje, że podczas trzymania tego przycisku postać będzie biec do przodu w podskokach. (szkoda że zabrakło możliwości przypisania 2 przycisków do tej samej funkcji.
- plik konfiguracyjny server.properties:
- niektóre ustawienia z pliku zostały usunięte, aby można je było konfigurować przy pomocy zasad gry bez restartowania serwera:
- usunięto allow-nether - ustawienie można zmienić przy pomocy zasad gry,
- usunięto spawn-monster - ustawienie można zmienić przy pomocy zasad gry,
- usunięto eneble-command-block - ustawienie można zmienić przy pomocy zasad gry,
- usunięto pvp - ustawienie można zmienić przy pomocy zasad gry,
- dodano nowe ustawienia do uruchomienia protokołu zarządzania serwerem Minecraft:
- management-server-enabled - domyślnie: false
- management-server-host - domyślnie: localhost
- management-server-port - domyślnie: 25585
- niektóre ustawienia z pliku zostały usunięte, aby można je było konfigurować przy pomocy zasad gry bez restartowania serwera:
- Poprawiono 149 błędów.
Źródło: minecraft.wiki/w/Java_Edition_1.21.9