17 maja 2019 mija dokładnie 10 lat, od kiedy twórca Minecraft, Markus "Notch" Persson opublikował pierwszą wersję alpha gry. Zabawa, której początki odbywały się w tylko w trybie kreatywnym bez możliwości gry ze innymi dziś wygląda zupełnie inaczej.
Przez 10 lat gra przechodziła setki zmian, w trakcie jej rozwoju docierała do coraz większego grona graczy, dochodziły nowe platformy oraz cały ekosystem gry przechodził ciągłe zmiany. W czasie tej dekady Minecraft trafił praktycznie na wszyskie urządzenia i systemy.
Pod koniec 2018 roku, liczba sprzedanych kopii gry przekroczyła 150 milionów sztuk, stawiając Minecraft jako drugą (tylko Tetris jest wyżej) najlepiej sprzedającą się grą wszech czasów.
Rozwój i historia gry Minecraft w trakcie całej dekady
Pierwsza dostępna publicznie wersja pojawiła się 17 maja 2009r o godzinie 11.56 UTC, a jej kompilacja obecnie pochodzi z roku 2013. Oryginalna wersja z 2009r. nie jest już dostępna. Z okazji 10 rocznicy gry Microsoft przywrócił do działania serwery klasyczne, dostępne na tej stronie. Do dospozycji mamy 32 bloki, starą fizykę wody i lawy, brak głodu oraz jakichkolwiek narzędzi i przeciwników w postaci złowrogich mobów.
Pierwsze logo Minecraft
13 stycznia gra posiadała już ponad 100 000 zarejestrowanych kont, aby 17 czerwca przekroczyć 20 000 sprzedanych kont premium. Przez kilka miesięcy pojawiały się w prawie każdy piątek sekretne aktualizacje. 16 października 2010r Notch zakłada studio o nazwie Mojang AB. Gra wchodzi do fazy alpha a jej cena wzarsta z 5 do 10$.
1 grudnia do studia Mojang dołączył Jeb oraz Junkboy, a po 3 tygodniach gra przechodzi do fazy Beta 1.0 Minecraft i jej cena wzrasta z 10 do 15$.
Notch podczas Minecon w 2011r oficjalnie uruchamia wydanie Minecraft 1.0
Przez prawie 2 lata gra doczekała się wielu aktualizacji, pojawił się tryb survival, masa nowych bloków, narzędzi oraz możliwości craftingu. Doszedł tryb dla wielu graczy i dzięki tym kilku zmianom cała sprzdaż gry ruszyła jak oszalała. W styczniu 2011r liczba sprzedanych kopii przekroczyła milion a już w lipcu na stronie Minecraft.net było zarejestrowanych 10 milionów urzytkowników.
Jednocześnie z wydaniem wersji 1.0.0 podczas pierwszego Minecon, 18 listopada 2011r rozpoczęła się era wydań snapshot, które pojawiały się jako wersje testowe do pobrania w trakcie rozwoju przed każdą główną aktualizacją. Gra podrożała także do kwoty 20$, kiedy to na samym początku sprzedaży cena wynosiła 5$, dla wersji alpha 10$ oraz po wejściu do bety 15$.
W lutym 2011r powstaje nasz portal pod adresem minecraft.org.pl i od tego czasu polska społeczność gry ma nowe miejsce do zdobywania wiedzy, dzielenia się budowlami oraz rozmów o grze.
Tort urodzinowy w kształcie tortu z Minecraft
Gra zbudowana już na solidnych podstawach opanowuje praktycznie każdy aspekt życia online. Nie sposób zliczyć ilości portali, blogów, for, rożnego rodzaju wytworów graczy łącznie z zalaniem platformy wideo Youtube twórczością graczy. Wchodzisz na pocztę email - widzisz wiadomości o Minecraft, idziesz ulicą -słyszysz rozmowy o Minecraft, nawet na lodówce i w niej możesz czasami trafić na tort przypominający ten z Minecraft.
Z czego wynika taki fonomen tej gry? Odpowiedź jest w sumie prosta. Gra pojawiła się w dość dobrym okresie. Brakowało od dawna takiego typu gier, gdzie gracz ma swobodę w decydowaniu o tym co może robić w grze. Przeważnie gry narzucają nam jakiś cel lub schemat gry. Co musimy robić w Minecraft? W sumie to nic, i to jest właśnie największy fenomen tej gry. Największe porównanie jakie przychodzi mi do głowy to klocki Lego, brak ograniczeń co możemy zbudować zapewniał nam wiele setek godzin niekończoncej się zabawy.
To co stało się potem jest jeszcze większym zaskoczeniem. Dzięki Minecraft, twórcy innych gier zaczeli rozumieć jaki ma być rowzój gry, w jaki sposób można dotrzeć do nowych graczy i jak zbudować idealne środowisko pod budowę świetnych produkcji. Dzięki Minecraft wielu twórców zdecydowało się na udostępnianie swojej gry na zasadzie wczesnego dostępu i z dużą pewnością można stwierdzić, że to właśnie Notch zapoczątkował pewną modę na taki styl tworzenia i rozwijania gier.
Statek Enterprise zbudowany w trybie survival
Kolejnym ważnym czynnikiem stojącym w dużej cześci za sukcesem gry była otwartość i łatwość w tworzeniu i dzieleniu się mapami, modami, teksturami oraz inną zawartością dla gry. Razem z twórcami treści dla gry, wielu steamerów, vlogerów oraz rożnego rodzaju firmy zaczęły tworzyć obszerne poradniki, książki, komiksy oraz animacje. Podsumowaniem każdego roku rozwoju gry był oczywiści Minecon, na którym dość często ujawnianio plany rowzoju gry na kolejne lata.
W 2013 roku gra była już dostępna na PS3, Xbox 360 oraz na smartfonach Sony Xperia Play, zaliczając także nowy rekord 10 milionów sprzedanych kopii. Tylko rok później trafia na PS Vitę, PS 4 oraz Xbox One. W 2014 ze studia odchodzi jej twórca - Notch, sprzedając wcześniej grę do Microsoft za bagatela 2,5 miliarda dolarów. Jeśli fenomenem nie jest cena jaką dano, jak na grę z prostą mechaniką stawiania klocków to nie wiem co jeszcze może przemawiać za jej sukcesem.
W 2015 gra trafia na kolejne platformy oraz powstaje przygodówka na bazie Minecraft o nazwie Story Mode. Oczywiście za dalszymi sukcesami gry stoją inne ważne wydarzenia. W 2016 roku gra pojawia się w edycji edukacyjnej. W 2018 gracze z kilku platform mogą zagrać już razem dzięki aktualizacji Better Together.
Zwiastun filmowy serwerów dla edycji Better Together
W ciągu ostatnich dwóch lat twórcy skupili się na rozbudowywaniu zawartości dostępnej w grze. Praktycznie każdy aspekt oraz przestrzeń w grze otrzymała nową zawartość w postaci bloków, mobów nowych wyzwań oraz miejsc do zwiedzania i dokrywnia nowych przygód. "Aktualizacja wodna" wprowadziła największą zmianę w jak dotąd pustych rzekach i oceanach gry, a ostatnia aktualizacja "Wioski i rozbójnicy" zmieniła o 180 stopni sposób patrzenia na wioski oraz to, co możemy robić w nich podczas handlu z ich mieszkańcami.
King's Landing (Gra o Tron) odwzorowane w Minecraft
Naszym zdaniem Minecraft pojawiając się w 2009 roku ropoczął nową erę gier i sposobu ich dystrybucji oraz stał się miejscem, gdzie gracze z całego świata mogą wyrazić siebie oraz swoją twórczość budowlaną tak jak tylko chcieli. Warto przypomnieć, że grę kupiło ponad 150 milionów graczy co jeszcze bardziej podsumowuje do jak szerokiego grona trafiła ta gra.
A wy co sądzicie o tym, czy rozwój gry w ciągu tych 10 lat był dobry i co czeka nas w ciągu kolejnych 10 lat. Zostawiam was teraz z wspomnieniami i do przeczytnia w roku 2029 na 20 urodziny Minecraft ????