W świecie gier, generowanie proceduralne zawsze miało szczególny urok. Obietnica stale ewoluujących środowisk, nieskończonych questów i skarbów sprawia, że gracze nieustannie poszukując nowego dreszczyku emocji lub nieoczekiwanego wydarzenia. Zestawiamy dla Was dwie gry, znajdujące się na różnych krańcach spektrum proceduralnego generowania: "Never Ending Dungeon" autorstwa BeardedBrothers.games i dobrze nam znana, legendarna gra typu sandbox - "Minecraft".
Mapy proceduralne Never Ending Dungeon oparte na sztucznej inteligencji
Never Ending Dungeon, wyjątkowe dzieło BeardedBrothers.games, zagłębia się w generowanie proceduralne oparte na sztucznej inteligencji. W przeciwieństwie do innych gier, które wykorzystują gotowe mapy lub generują je losowo, Never Ending Dungeon tworzy swój świat w oparciu o wcześniejsze doświadczenia graczy. Każda decyzja, walka i wynik z poprzednich sesji kształtuje mapę, ilość wrogów i skarbów kolejnych lochów.
Dwóch różnych graczy nie doświadczy tej samej historii i mapy, ponieważ ich przeszłe działania mają duży wpływ na ich obecną rozgrywkę. BeardedBrothers.games zapewnia, że każdy loch jest odzwierciedleniem podróży gracza, dostosowując rozgrywkę do indywidualnych doświadczeń. Tworzy to cykl, w którym każda gra jest bardzo osobista i nieprzewidywalna.
Ikoniczna generacja świata w Minecrafcie
Po drugiej stronie mamy Minecrafta, grę znaną z ogromnych, nieskończenie rozbudowywanych światów. Korzystając z technik generowania proceduralnego, światy Minecrafta są generowane losowo lub budowane z gotowych typów map. Każdy nowy świat, z rozległymi krajobrazami, skomplikowanymi systemami jaskiń i tajemniczymi podwodnymi jaskiniami, obiecuje nową przygodę.
Nether w Minecrafcie, niebezpieczny i niesamowity wymiar, można porównać do lochów w Never Ending Dungeon. Nether, wypełniony niebezpiecznymi mobami, morzem lawy i cennymi zasobami, stawia wyzwania, które sprawdzają umiejętności przetrwania gracza. Podobnie jak w stworzone przez AI lochy w Never Ending Dungeon, każda wyprawa do Netheru oferuje nieoczekiwane zwroty akcji, choć napędzana jest inną mechaniką proceduralną.
Porównanie obu gier
Chociaż obie gry wykorzystują generowanie proceduralne, ich podstawowa filozofia i podejście różnią się:
Personalizacja vs. Uniwersalność: Never Ending Dungeon od BeardedBrothers.games kładzie nacisk na spersonalizowane doświadczenia. Gra "zapamiętuje" działania graczy, zapewniając, że każdy loch jest kontynuacją ich historii. Minecraft, z drugiej strony, oferuje uniwersalne doświadczenie, w którym każdy gracz, niezależnie od swoich wcześniejszych wysiłków, zaczyna z czystym kontem w każdym nowym świecie.
Głębokość adaptacji: Sztuczna inteligencja Never Ending Dungeon nie tylko losuje układy; strategicznie rozmieszcza wrogów i łupy w oparciu o poprzednie sesje, zapewniając zrównoważoną, ale wymagające bitwę. Proceduralne generowanie świata w Minecrafcie, choć skomplikowane, nie dostosowuje się do wcześniejszych zachowań graczy.
Wpływ na rozgrywkę: W Never Ending Dungeon rozgrywka może ulec zmianie na podstawie wcześniejszych decyzji. Gracze mogą stawić czoła wrogom lub wyzwaniom dostosowanym do ich wcześniejszych słabości lub mocnych stron. W przeciwieństwie do tego, mechanika proceduralna Minecrafta zapewnia zróżnicowane krajobrazy, ale nie wpływa na elementy rozgrywki, takie jak zachowanie wrogów.
Podobne, ale różne
Zarówno Never Ending Dungeon od BeardedBrothers.games, jak i Minecraft są pionierami w generowaniu proceduralnym, choć z różnych punktów widzenia. Podczas gdy Never Ending Dungeon oferuje głęboko spersonalizowane i ewoluujące doświadczenie, Minecraft prezentuje rozległy, nieprzewidywalny świat do eksploracji.
Ponieważ generowanie proceduralne wciąż ewoluuje, fascynujące jest obserwowanie, jak różne gry wykorzystują te techniki. Zarówno NED, jak i Minecraft pokazały, że nie ma jednego sposobu na wykorzystanie generowania proceduralnego, a potencjał innowacji pozostaje nieograniczony.