Minecraft 1.18 czyli druga część aktualizacji "Jaskiń i Klifów" została wydana. Poznajmy wszystkie zmiany i nowości dla Minecraft 1.18 Caves and Cliffs II.
Minecraft 1.18 to kolejna główna aktualizacja wydana w dniu 30 listopada 2021. W dużym skrócie otrzymaliśmy w tym wydaniu nowy system generowania terenu z powiększeniem limitów wysokości świata, większe jaskinie, wyższe góry, nowe biomy oraz dużo usprawnień i poprawek błędów.
Niestety kilka nowości jakie miały pojawić się w wydaniu Minecraft 1.18 zostały przeniesione po raz kolejny do przyszłych aktualizacji. Mojang tłumaczy to dość skomplikowanym i czasochłonnym procesem jaki poświęcili na nowy generator. Z tego powodu zabrakło czasu na dodanie większej ilości nowości.
W Minecraft 1.18 nie zobaczymy zatem nowych bloków Sculk, Wardena oraz kilkanastu innych zmian i nowości. Oczywiście w wydaniu Minecraft 1.18 jest mnóstwo ciekawych rzeczy na jakie warto było czekać. Największą zmiany zobaczymy w generowaniu terenu. Od wydania 1.18 ilość miejsca do budowania oraz zwiedzania powiększyła się z 256 bloków do 384 bloków. Poniżej znajdziesz pełny spis zmian.
Minecraft 1.18 Jaskinie i Klify cz.2 - Lista zmian
Minecratf Caves & Cliffs Update: Part II - Oficjalny zwiastun
[zródło: Youtube]
[zródło: Youtube]
Nowości
- Przedmioty
- Dodano nowy płytę z muzyką w wykonaniu Leny Raine pod tytułem otherside.
- Dodano nowy płytę z muzyką w wykonaniu Leny Raine pod tytułem otherside.
- Generator
- Jaskinie:
- Zostały całkowicie przeprojektowane.
- Występują aż do głębokości Y=-59.
- Składają sie z 2 warstw, jedna powyzej Y=8 zbudowan ze zwykłago kamienia, druga rozpoczyna się poniżej Y=8 aż do Y=0 gdzie całkowicie przechodzi do bloków łupkowych.
- W warstwie łupkowej nadal występują różne rodzaje rud i struktur, nie znajdziemy tam tylko ziemi, diorytu, granitu oraz andezytu.
- Biomy, takie jak jaskinie naciekowe oraz bujne jaskinie, tworzą się teraz w podziemiach.
- Ulepszono stare jaskinie, dodając więcej różnorodności.
- Nowe jaskinie występuja w trzech formach: serowe, spagetti, makaronowe.
- Góry:
- Występują w odmianach 6 biomów: łąka, gaj, ośnieżone stoki, poszarpane szczyty, zamarznięte szczyty oraz kamieniste szczyty.
- Występują w odmianach 6 biomów: łąka, gaj, ośnieżone stoki, poszarpane szczyty, zamarznięte szczyty oraz kamieniste szczyty.
- Żyły rud:
- Generuja się jako długie i żadkie formacje rud.
- Żyły rud miedzi generują się w towarzystwie granitu oraz bloków surowej miedzi występują powyżej Y=0.
- Żyły rud żelaza wymieszane z tufem oraz blokami surowego żelaza znajdziesz poniżej Y=0.
- Jaskinie:
- Rozgrywka
- Dodano cztery nowe osiagniecia:
- "Jaskinie i Klify" za spadnięcie z samej góry na dół świata.
- "Jak w domu" za jazdę na magmołazie po lawie przez 50 bloków w normalnym świecie.
- "Gwiezdny Handlarz" za handel z mieszkańcem wioski przy limicie wysokości budowli.
- "Dźwięki muzyki" za odtwarzanie muzyki z szafy grającej na biomie łąki.
- Dodano cztery nowe osiagniecia:
- Ogólne
- Dodano trzy nowe linie do ekranu debugowania: multinoise, biome builder oraz terrain.
- Dodano czcionkę (font) występującą w grze Minecraft Dungeons
- Dodano dwa nowe języki - Lombard oraz Toki Pona.
- Dodano 8 nowych utworów muzycznych:
- muzyka w wykonaniu Leny Raine
- "Stand Tall"
- "Left to Bloom"
- "One More Day"
- "Wending"
- "Infinite Amethyst"
- "Ancestry" - niema jej w plikach gry ale jest na playliście w Spotify.
- muzyka w wykonaniu Kumi Tanioka
- "Floating Dream"
- "Comforting Memories"
- "An Ordinary Day"
- muzyka w wykonaniu Leny Raine
- Dodano nowe opcje:
- wskaźnik autozapisu, informujący nas o zapisywaniu gry w danym momencie (domyślnie opcja jest włączona). Opcja Autosave Indicator znajduje się w ustawieniach graficznych (obrazk poniżej).
- nowa kategoria opcji Online w zakładce Ustawienia
- nowy suwak w ustawieniach grafiki -
simulation-distance
- byty oraz bloki poza ustawionym obszarem symulacji nie będą aktualizowane,
- dzięki tej opcji można zwiększyć zasięg renderowania obrazu obniżając użycie CPU.
- dodano nowy parametr dla serwera w pliku server.properties -
simulation-distance
.
- wskaźnik autozapisu, informujący nas o zapisywaniu gry w danym momencie (domyślnie opcja jest włączona). Opcja Autosave Indicator znajduje się w ustawieniach graficznych (obrazk poniżej).
- Dodano kilkanaście nowych tagów.
- Dane telemetryczne - wcześniej znane jak "snooper":
- działa tylko w zdarzeniu ładowania świata,
- dane wysyłane są podczas ładowania świata dla jednego gracza lub łączenia się z serwerem dla wielu graczy,
- zawiera następujące informacje:
- identyfikator programu uruchamiającego (launcher),
- identyfikator użytkownika (XUID),
- identyfikator sesji klienta (zmienny po restarcie gry),
- identyfikator sesji światowej (zmienny w zależności od obciążenia świata, do ponownego wykorzystania w późniejszych wydarzeniach),
- wersja gry,
- nazwa i wersja systemu operacyjnego,
- wersja środowiska uruchomieniowego Java,
- jeśli klient lub serwer jest zmodowany (te same informacje co w dziennikach awarii),
- typ serwera (pojedynczy gracz, Realms lub inny),
- tryb gry.
Zmiany
- Bloki
- Kowadło ma nieznacznie zmieniono teksturę młotka w GUI.
- Duży spadkoliść ma ograniczone stawianie do bloków gliny, trawy, ziemi, utwardzonej ziemi, pól uprawnych, mchu, ukorzenionej ziemi, bielicy (podzolu) i grzybni.
- Zmieniono lub poprawiono tekstury w winorośli jaskinowej, tablicy kartograficznej, marchewki, ziarna kakaowego.
- Przewód ma teraz przypisane narzędzie - kilof.
- Ruda miedzi upuszcza od teraz od 2-5 surowej miedzi przy wydobyciu zamiast 2-3.
- Tekstura ścieżki została zmieniona, aby lepiej pasowała do tekstury górnej a także do boku bloku ziemi.
- Zmieniono model drzewi świerkowych aby naprawić górną i dolną teksturę.
- Stół zaklinania emituje niski poziom światła.
- W szybie zmieniono teksturę górną, aby lepiej pasowała do tekstury bocznej.
- Tekstura pulpitu została zmieniona, aby pasowała do tekstury desek dębowych.
- Zmieniono górne tekstury pni szkarłatnych i wypaczonych aby pasowały do tych z edycji Minecraft Bedrock.
- Blok miedzi można przekształcić w 4 cięte miedzi za pomocą wycinarki kamieni.
- Przedmioty
- Nasiona buraka i melona mają przesuniętą teksturę o 1 piksel w dół.
- Zmieniono tekstury drzewi, znaków, ramek na przedmioty, ogniska, ogniska dusz, komparatora, ikony lapisu w GUI, winorośli:
- Moby
- Aksolotle:
- mają zmienioną teksturę (tylko dzika odmiana).
- pojawiają się tylko w wodzie na nad blokami gliny w bujnych jaskiniach.
- Dorsz, łosoś, rozdymkam tropikalna ryba, kałamarnice oraz delfiny:
- pojawiają się tylko w wodzie na wysokości od Y=50 do Y=64
- dodatkowo tropikalne ryby pojawiają się w bujnych jaskniach na dowolnej wysokości.
- Utopce mogą sie odradzać w warstwach wodonośnych w jaskiniach naciekowych.
- Przywoływacz, grabieżca, obrońca, iluzjoner oraz dewastator:
- nie będą już atakować małych wieśniaków.
- usunięto kaptury w teksturach przywoływacza i obrońcy.
- usunięto kilka błędnych pikseli z tekstury iluzjonisty.
- Świecąca kałamarnica od teraz pojawia się tylko w wodzie poniżej Y=30
- Kozy pojawiają się od teraz tylko w biomach górskich takich jak zaśnieżone zbocza, postrzępione i zamarznięte szczyty.
- Konie, muły i osły od teraz podążają za graczem trzeymającym złotą marchewkę, złote jabłko i zaczearowane złote jabłko.
- Lamy podążają za graczem trzymającym belę siana.
- Dolna tekstura skrzydeł papug została odwrócona.
- Wiedźmy mają usunięty kaptur z tekstury.
- Wither ma poprawioną teksturę czaszki.
- Wieśniak zombie ma poprawioną teksturę w wariancie zbrojmistrza i kowala, aby pozbyć się zabłąkanych pikseli wieśniaka.
- Wrogie mogą będą odradzać się tylko w obszarach, w których poziom światła jest równy 0. Zmiana dotyczy tylko światła blokowego a nie oświetlenia z nieba.
- Zoptymalizowano sztuczną inteligencję dla aksolotli, kóz, hoglinów, zoglinów, piglinów, okrutnych piglinów i wiesniaków.
- Aksolotle:
- Byty niemobowe
- Stojak na zbroję ma zmienioną teksturę konturu gładkiego kamienia.
- Generator
- Świat podstawowy używa od teraz wielu zródeł do generowania "hałasu" w biomach.
- Generowanie biomów jest teraz niezależne od biomów, przy czym biomy dostosowują się do każdego terenu.
- Teren jest teraz bardziej gładszy a zarazem ekstremalny.
- Nowy generator liczb losowych jest używany do generowania światów.
- Wioski są teraz bardziej rozbudowane i generują się na łąkach.
- Kamienisty brzeg od teraz zbudowany jest także z bloków żwiru.
- Temaperatura biomów oceanicznych odpowiada teraz temperaturom bimów lądowych.
- Posterunki grabieżców generują się na wszystkich nowych biomach górskich.
- Geody ametystowe generują się tylko do Y=30.
- Jaskinie naciekowe generują się naturalnie pod ziemią oraz w środku gór i szczytów.
- Bujne jaskinie generują się naturalnie pod ziemią oraz w środku gór i szczytów podobnie jak jaskinie naciekowe.
- Piramidy dźunglowe nie występują więcej na wodzie.
- Badlands może generować sie w górskich szczytach, a czerwony piasek generuje się od teraz nieco wyżej.
- Plaże są na ogół szersze.
- Przebudowano dystrybucję rud (rozpiska w kolejnym pkt. poniżej).
- Dystrybucja rud
- Ruda węgla próbuje generować się dwa razy: raz, równomiernie między wysokością Y=136 a Y=256; i jako spread, osiągając szczyt na wysokości Y=96 i generując między wysokością Y=0 a Y=192.
- Ruda miedzi generuje się od Y=-16 do Y=112, generując najwięcej przy Y=48 i, jak wszystkie inne rudy, wykorzystuje spread. Osiąga szczyt przy Y=48. W jaskiniach naciekowych powstają większe grudki rudy miedzi.
- Ruda żelaza próbuje wygenerować się trzy razy: raz jako spread osiągający szczyt na wysokości Y=256, generujący powyżej Y=80; inny jako spread osiągający szczyt Y=16 i generujący z minimalną wysokością Y=-24 i maksymalną wysokością Y=57 oraz mniejszy rozkładający się równomiernie pomiędzy wysokościami Y=-64 i Y=-32.
- Ruda złota powstaje pomiędzy wysokościami Y=-64 a Y=32, osiągając maksimum Y=-16. Ponadto dodatkowe złoto generuje się poniżej Y=-48. Dodatkowe złoto generowane w biomie Badlands zostało zwiększone, z maksymalnym limitem wysokości z Y=79 do Y=256 i zwiększoną liczbą blobów.
- Ruda lapis lazuli próbuje wygenerować się dwukrotnie: raz, jako rozpiętość między wysokościami Y=32 i Y=-32, osiągając szczyt na wysokości 0; i równomiernie pomiędzy wysokościami Y=64 i Y=-64, generując zakopane jak starożytne szczątki .
- Ruda Redstone próbuje wygenerować się dwukrotnie: raz, równomiernie między wysokością Y=15 a Y=-64; i jako spread, osiągając szczyt na wysokości -64 i generując poniżej wysokości Y=-32.
- Ruda diamentu generuje się teraz jako spread, generując poniżej Y=16 i osiągając szczyt na wysokościach w pobliżu Y=-64.
- Ruda szmaragdu generuje rozrzut powyżej Y=-16, osiągając maksimum przy Y=256 i zmniejszając ilość w miarę zmniejszania się wysokości .
- Ogólne
- Dokonano zmiawn w formacie zapisu chunków.
- Chmury zostały przeniesione z wyskokości Y=128 do Y=192
- Przemodelowano wygląd aktywnych efektów, jak wyglądają one w oknie ekwipunku.
- Zwiekszono limit wysokości światów do 384 bloków, powiększając go o 64bloki do góry oraz dodając 64 bloki poniżej starego (do wersji 1.17.1) poziomu 0. Pełny zakres wysokości zawiera się miedzy Y=-64 do Y=320.
- Menu główne zawiera tło dopasowane do aktualizacji "Jaskiń i Klifów: cześć II".
- Przebudowano algorytm odradzania się gracza, aby nie pojawiać się więcej na oceanach lub innych nieodpowiednich miejscach.
- Poprawiono kolizję bytów.
- Gra wymaga od teraz wersji oprogramowania Java 17 zamiast Java 16.
- Kawałki mapy (chunk) zapisywane są za każdym razem jeśli jest na to czas, aby zredukować skoki autozapisu.
- Poprawki błędów
- Wprowadzono ponad 250 poprawek błędów.
Przegląd zmian możesz obejrzeć także w wideo poniżej w wykonaniu slicedlime