Napisane przez Opublikowane 29 listopad 2021 Aktualizacja 01 grudzień 2021

Minecraft 1.18 Co nowego? Aktualizacja Jaskiń i klifów cz.2 już dostępna

bolda500 01 grudzień 2021

Minecraft 1.18 czyli druga część aktualizacji "Jaskiń i Klifów" została wydana. Poznajmy wszystkie zmiany i nowości dla Minecraft 1.18 Caves and Cliffs II.
 
Minecraft 1.18 to kolejna główna aktualizacja wydana w dniu 30 listopada 2021. W dużym skrócie otrzymaliśmy w tym wydaniu nowy system generowania terenu z powiększeniem limitów wysokości świata, większe jaskinie, wyższe góry, nowe biomy oraz dużo usprawnień i poprawek błędów. 
 
Niestety kilka nowości jakie miały pojawić się w wydaniu Minecraft 1.18 zostały przeniesione po raz kolejny do przyszłych aktualizacji. Mojang tłumaczy to dość skomplikowanym i czasochłonnym procesem jaki poświęcili na nowy generator. Z tego powodu zabrakło czasu na dodanie większej ilości nowości. 
 
W Minecraft 1.18 nie zobaczymy zatem nowych bloków Sculk, Wardena oraz kilkanastu innych zmian i nowości. Oczywiście w wydaniu Minecraft 1.18 jest mnóstwo ciekawych rzeczy na jakie warto było czekać. Największą zmiany zobaczymy w generowaniu terenu. Od wydania 1.18 ilość miejsca do budowania oraz zwiedzania powiększyła się z 256 bloków do 384 bloków. Poniżej znajdziesz pełny spis zmian.
 

Minecraft 1.18 Jaskinie i Klify cz.2 - Lista zmian

  Minecratf Caves & Cliffs Update: Part II - Oficjalny zwiastun
[zródło: Youtube]
Nowości
  • Przedmioty
    • Dodano nowy płytę z muzyką w wykonaniu Leny Raine pod tytułem otherside.
  • Generator
    • Jaskinie:
      • Zostały całkowicie przeprojektowane.
      • Występują aż do głębokości Y=-59.
      • Składają sie z 2 warstw, jedna powyzej Y=8 zbudowan ze zwykłago kamienia, druga rozpoczyna się poniżej Y=8 aż do Y=0 gdzie całkowicie przechodzi do bloków łupkowych.
      • W warstwie łupkowej nadal występują różne rodzaje rud i struktur, nie znajdziemy tam tylko ziemi, diorytu, granitu oraz andezytu.
      • Biomy, takie jak jaskinie naciekowe oraz bujne jaskinie, tworzą się teraz w podziemiach.

      • Ulepszono stare jaskinie, dodając więcej różnorodności.
      • Nowe jaskinie występuja w trzech formach: serowe, spagetti, makaronowe.
    • Góry:
      • Występują w odmianach 6 biomów: łąka, gaj, ośnieżone stoki, poszarpane szczyty, zamarznięte szczyty oraz kamieniste szczyty.





    • Żyły rud:
      • Generuja się jako długie i żadkie formacje rud.
      • Żyły rud miedzi generują się w towarzystwie granitu oraz bloków surowej miedzi występują powyżej Y=0.
      • Żyły rud żelaza wymieszane z tufem oraz blokami surowego żelaza znajdziesz poniżej Y=0.
  • Rozgrywka
    • Dodano cztery nowe osiagniecia:
      • "Jaskinie i Klify" za spadnięcie z samej góry na dół świata.
      • "Jak w domu" za jazdę na magmołazie po lawie przez 50 bloków w normalnym świecie.
      • "Gwiezdny Handlarz" za handel z mieszkańcem wioski przy limicie wysokości budowli.
      • "Dźwięki muzyki" za odtwarzanie muzyki z szafy grającej na biomie łąki.
  • Ogólne
    • Dodano trzy nowe linie do ekranu debugowania: multinoise, biome builder oraz terrain.
    • Dodano czcionkę (font) występującą w grze Minecraft Dungeons
    • Dodano dwa nowe języki - Lombard oraz Toki Pona.
    • Dodano 8 nowych utworów muzycznych:
      • muzyka w wykonaniu Leny Raine
        • "Stand Tall"
        • "Left to Bloom"
        • "One More Day"
        • "Wending"
        • "Infinite Amethyst"
        • "Ancestry" - niema jej w plikach gry ale jest na playliście w Spotify.
      • muzyka w wykonaniu Kumi Tanioka
        • "Floating Dream"
        • "Comforting Memories"
        • "An Ordinary Day"
    • Dodano nowe opcje:
      • wskaźnik autozapisu, informujący nas o zapisywaniu gry w danym momencie (domyślnie opcja jest włączona). Opcja Autosave Indicator znajduje się w ustawieniach graficznych (obrazk poniżej).
      • nowa kategoria opcji Online w zakładce Ustawienia
      • nowy suwak w ustawieniach grafiki - simulation-distance

        • byty oraz bloki poza ustawionym obszarem symulacji nie będą aktualizowane,
        • dzięki tej opcji można zwiększyć zasięg renderowania obrazu obniżając użycie CPU.
      • dodano nowy parametr dla serwera w pliku server.propertiessimulation-distance.
    • Dodano kilkanaście nowych tagów.
  • Dane telemetryczne - wcześniej znane jak "snooper":
    • działa tylko w zdarzeniu ładowania świata,
    • dane wysyłane są podczas ładowania świata dla jednego gracza lub łączenia się z serwerem dla wielu graczy,
    • zawiera następujące informacje:
      • identyfikator programu uruchamiającego (launcher),
      • identyfikator użytkownika (XUID),
      • identyfikator sesji klienta (zmienny po restarcie gry),
      • identyfikator sesji światowej (zmienny w zależności od obciążenia świata, do ponownego wykorzystania w późniejszych wydarzeniach),
      • wersja gry,
      • nazwa i wersja systemu operacyjnego,
      • wersja środowiska uruchomieniowego Java,
      • jeśli klient lub serwer jest zmodowany (te same informacje co w dziennikach awarii),
      • typ serwera (pojedynczy gracz, Realms lub inny),
      • tryb gry.
Zmiany
  • Bloki
    • Kowadło ma nieznacznie zmieniono teksturę młotka w GUI.
    • Duży spadkoliść ma ograniczone stawianie do bloków gliny, trawy, ziemi, utwardzonej ziemi, pól uprawnych, mchu, ukorzenionej ziemi, bielicy (podzolu) i grzybni.
    • Zmieniono lub poprawiono tekstury w winorośli jaskinowej, tablicy kartograficznej, marchewki, ziarna kakaowego.
    • Przewód ma teraz przypisane narzędzie - kilof.
    • Ruda miedzi upuszcza od teraz od 2-5 surowej miedzi przy wydobyciu zamiast 2-3.
    • Tekstura ścieżki została zmieniona, aby lepiej pasowała do tekstury górnej a także do boku bloku ziemi.
    • Zmieniono model drzewi świerkowych aby naprawić górną i dolną teksturę.
    • Stół zaklinania emituje niski poziom światła.
    • W szybie zmieniono teksturę górną, aby lepiej pasowała do tekstury bocznej.
    • Tekstura pulpitu została zmieniona, aby pasowała do tekstury desek dębowych.
    • Zmieniono górne tekstury pni szkarłatnych i wypaczonych aby pasowały do tych z edycji Minecraft Bedrock.
    • Blok miedzi można przekształcić w 4 cięte miedzi za pomocą wycinarki kamieni.
  • Przedmioty
    • Nasiona buraka i melona mają przesuniętą teksturę o 1 piksel w dół.
    • Zmieniono tekstury drzewi, znaków, ramek na przedmioty, ogniska, ogniska dusz, komparatora, ikony lapisu w GUI, winorośli:
  • Moby
    • Aksolotle:
      • mają zmienioną teksturę (tylko dzika odmiana).
      • pojawiają się tylko w wodzie na nad blokami gliny w bujnych jaskiniach.
    • Dorsz, łosoś, rozdymkam tropikalna ryba, kałamarnice oraz delfiny:
      • pojawiają się tylko w wodzie na wysokości od Y=50 do Y=64
      • dodatkowo tropikalne ryby pojawiają się w bujnych jaskniach na dowolnej wysokości. 
    • Utopce mogą sie odradzać w warstwach wodonośnych w jaskiniach naciekowych.
    • Przywoływacz, grabieżca, obrońca, iluzjoner oraz dewastator:
      • nie będą już atakować małych wieśniaków.
      • usunięto kaptury w teksturach przywoływacza i obrońcy.
      • usunięto kilka błędnych pikseli z tekstury iluzjonisty.
    • Świecąca kałamarnica od teraz pojawia się tylko w wodzie poniżej Y=30
    • Kozy pojawiają się od teraz tylko w biomach górskich takich jak zaśnieżone zbocza, postrzępione i zamarznięte szczyty.
    • Konie, muły i osły od teraz podążają za graczem trzeymającym złotą marchewkę, złote jabłko i zaczearowane złote jabłko.
    • Lamy podążają za graczem trzymającym belę siana.
    • Dolna tekstura skrzydeł papug została odwrócona.
    • Wiedźmy mają usunięty kaptur z tekstury.
    • Wither ma poprawioną teksturę czaszki.
    • Wieśniak zombie ma poprawioną teksturę w wariancie zbrojmistrza i kowala, aby pozbyć się zabłąkanych pikseli wieśniaka.
    • Wrogie mogą będą odradzać się tylko w obszarach, w których poziom światła jest równy 0. Zmiana dotyczy tylko światła blokowego a nie oświetlenia z nieba.
    • Zoptymalizowano sztuczną inteligencję dla aksolotli, kóz, hoglinów, zoglinów, piglinów, okrutnych piglinów i wiesniaków.
  • Byty niemobowe
    •  Stojak na zbroję ma zmienioną teksturę konturu gładkiego kamienia.
  • Generator
    • Świat podstawowy używa od teraz wielu zródeł do generowania "hałasu" w biomach.
    • Generowanie biomów jest teraz niezależne od biomów, przy czym biomy dostosowują się do każdego terenu.
    • Teren jest teraz bardziej gładszy a zarazem ekstremalny. 
    • Nowy generator liczb losowych jest używany do generowania światów.
    • Wioski są teraz bardziej rozbudowane i generują się na łąkach.
    • Kamienisty brzeg od teraz zbudowany jest także z bloków żwiru.
    • Temaperatura biomów oceanicznych odpowiada teraz temperaturom bimów lądowych.
    • Posterunki grabieżców generują się na wszystkich nowych biomach górskich.
    • Geody ametystowe generują się tylko do Y=30.
    • Jaskinie naciekowe generują się naturalnie pod ziemią oraz w środku gór i szczytów.
    • Bujne jaskinie generują się naturalnie pod ziemią oraz w środku gór i szczytów podobnie jak jaskinie naciekowe.
    • Piramidy dźunglowe nie występują więcej na wodzie.
    • Badlands może generować sie w górskich szczytach, a czerwony piasek generuje się od teraz nieco wyżej.
    • Plaże są na ogół szersze.
    • Przebudowano dystrybucję rud (rozpiska w kolejnym pkt. poniżej).
  • Dystrybucja rud
    • Ruda węgla próbuje generować się dwa razy: raz, równomiernie między wysokością Y=136 a Y=256; i jako spread, osiągając szczyt na wysokości Y=96 i generując między wysokością Y=0 a Y=192.
    • Ruda miedzi generuje się od Y=-16 do Y=112, generując najwięcej przy Y=48 i, jak wszystkie inne rudy, wykorzystuje spread. Osiąga szczyt przy Y=48. W jaskiniach naciekowych powstają większe grudki rudy miedzi.
    • Ruda żelaza próbuje wygenerować się trzy razy: raz jako spread osiągający szczyt na wysokości Y=256, generujący powyżej Y=80; inny jako spread osiągający szczyt Y=16 i generujący z minimalną wysokością Y=-24 i maksymalną wysokością Y=57 oraz mniejszy rozkładający się równomiernie pomiędzy wysokościami Y=-64 i Y=-32.
    • Ruda złota powstaje pomiędzy wysokościami Y=-64 a Y=32, osiągając maksimum Y=-16. Ponadto dodatkowe złoto generuje się poniżej Y=-48. Dodatkowe złoto generowane w biomie Badlands zostało zwiększone, z maksymalnym limitem wysokości z Y=79 do Y=256 i zwiększoną liczbą blobów.
    • Ruda lapis lazuli próbuje wygenerować się dwukrotnie: raz, jako rozpiętość między wysokościami Y=32 i Y=-32, osiągając szczyt na wysokości 0; i równomiernie pomiędzy wysokościami Y=64 i Y=-64, generując zakopane jak starożytne szczątki .
    • Ruda Redstone próbuje wygenerować się dwukrotnie: raz, równomiernie między wysokością Y=15 a Y=-64; i jako spread, osiągając szczyt na wysokości -64 i generując poniżej wysokości Y=-32.
    • Ruda diamentu generuje się teraz jako spread, generując poniżej Y=16 i osiągając szczyt na wysokościach w pobliżu Y=-64.
    • Ruda szmaragdu generuje rozrzut powyżej Y=-16, osiągając maksimum przy Y=256 i zmniejszając ilość w miarę zmniejszania się wysokości .
  • Ogólne
    • Dokonano zmiawn w formacie zapisu chunków.
    • Chmury zostały przeniesione z wyskokości Y=128 do Y=192
    • Przemodelowano wygląd aktywnych efektów, jak wyglądają one w oknie ekwipunku.
    • Zwiekszono limit wysokości światów do 384 bloków, powiększając go o 64bloki do góry oraz dodając 64 bloki poniżej starego (do wersji 1.17.1) poziomu 0. Pełny zakres wysokości zawiera się miedzy Y=-64 do Y=320.
    • Menu główne zawiera tło dopasowane do aktualizacji "Jaskiń i Klifów: cześć II".
    • Przebudowano algorytm odradzania się gracza, aby nie pojawiać się więcej na oceanach lub innych nieodpowiednich miejscach.
    • Poprawiono kolizję bytów.
    • Gra wymaga od teraz wersji oprogramowania Java 17 zamiast Java 16.
    • Kawałki mapy (chunk) zapisywane są za każdym razem jeśli jest na to czas, aby zredukować skoki autozapisu.
  • Poprawki błędów
    • Wprowadzono ponad 250 poprawek błędów.
 
Przegląd zmian możesz obejrzeć także w wideo poniżej w wykonaniu slicedlime
 

Oceń artykuł
4.5 1 1 1 1 1 Ocena 4.50 (8 ocen)
Udostępnij