Minecraft Polska Avatar
Napisane przez Opublikowane 02 maj 2019 Aktualizacja 02 maj 2019

Tworzenie serwerów w Minecraft #2 - silnik

PanCake 02 maj 2019

Będąc już po lekturze poprzedniego  poradnika dotyczącego hostowania serwera Minecraft, domyślam się, że masz już maszynę, na której postawisz serwer - dzisiaj opowiem ci nieco o silnikach.
 

Czym jest silnik Minecraft

Silnik Minecraft to (mocno upraszczając oczywiście) baza pod serwer, taki "nadprogram" który sprawia, że ten zestaw plików z którego się składa tworzy serwer i współpracuje z twoim klientem gry Minecrafta. Jak to bywa już z tego typu rzeczami, na rynku jest duża konkurencja, ale dominują tylko trzy (na nich się skupimy, aczkolwiek nie powstrzymam się przed opisem jeszcze dwóch :)). Technicznie nie jestem w stanie opisać wszystkiego, ale z chęcią pokuszę się o suplement, więc jeśli macie jakieś pomysły, to zapraszam do komentowania.
 

Minecraft server vanilla

Oficjalny serwerowy silnik od Mojangu, który w porównaniu z resztą stawki ma najmniej zalet: to właściwie czysty Minecraft, z dodatkiem kilku komend. Idealny pod rozgrywkę z przyjaciółmi, raczej tutaj zamyka się koło potencjalnych graczy - najbardziej odpowiednim określeniem byłoby po prostu "tryb survival/kreatywny rozszerzony o możliwość gry wieloosobowej".
 
Co nie odbiera oczywiście uroku takiej rozgrywki, w obliczu tysięcy serwerów z milionem dodatków i bajerów prostota to świetny sposób na rozrywkę - ludzie szukają czegoś takiego, ale raczej nie na tym silniku - planując stworzenie serwera publicznego nawet nie myślałbym o użyciu tego silnika, ponieważ poza standardową zawartością gry nie można na nim zbudować obecnie zbyt wiele, a ludzi potrafiących tworzyć minigry oraz inne rzeczy bazujący tylko na dostępnych możliwościach znacząco ogranicza korzystanie z tego typu silnika na wielką skalę pod setki a czasami nawet tysiące graczy.
 
Silnik vanilla pobierzesz klikając tutaj.
Listę komend znajdziesz tutaj.
 

Forge

Nazwa znajoma? A jakże, to silnik od twórców Minecraft Forge - API do modyfikacji, dzięki któremu można łatwo zainstalować ogromną ilość modów (szczegółowy opis w VIII części poradnika nowego gracza). Wracając jednak do tematyki serwerów, ten silnik pozwala nam na uruchomienie serwera multiplayer obsługującego modyfikacje bazujące na forge (czyli większość). Warto jednak wspomnieć, że dołączenie do serwera nie zwalnia nas z obowiązku posiadania modów w swoim kliencie gry (inaczej po prostu nie dołączycie do serwera).
 
Warto również zaopatrzyć się w mocniejszą maszynę - modyfikacje wymagają większej ilości pamięci na jednego gracza. Jeśli chodzi o mody, to oferta jest ogromna - osobiście polecam instalację BuildCrafta czy ThaumCrafta, warto również wspomnieć o gotowych paczkach, które często mają specjalne pliki serwerowe (chociażby Tekkit lub FTB). Opisy modyfikacji znajdziecie chociażby w tym miejscu.
 
Silnik Forge pobierzesz klikając tutaj.

 


Spigot/Craftbukkit

Zdecydowani dominatorzy na rynku, głównie z racji swojej dostępności dla graczy i ogromnej bazy pluginów. W przeciwieństwie do serwera na modach, serwer postawiony na Spigocie nie wymaga instalacji żadnych dodatkowych plików. Dlaczego jednak wymieniłem dwa silniki? Craftbukkit to pierwowzór Spigota, który powstał z myślą o stworzeniu lepszej wersji tego pierwszego - głównie jeśli chodzi o wydajność.
 
Spigot obsługuje pluginy napisanie pod Craftbukkit - i to tyle co powinieneś wiedzieć na start, jeśli ciekawią cię zależności między poszczególnymi silnikami, zajrzyj tutaj. Reasumując, silnik Spigot obsługuje pluginy, czyli rozszerzenia funkcjonalności gry działające na zasadzie zupełnie nowych komend, mechanik gry itp. Opisy różnorodnych pluginów znajdziecie na naszej stronie w tym miejscu.
 
Silnik Spigot pobierzesz klikając tutaj.
Silnik Craftbukkit pobierzesz klikając tutaj.
Listę dodatkowych komend znajdziecie klikając tutaj.
 

Sponge

Aż żal nie wspomnieć o nabierającej coraz większej popularności "gąbce". Sponge to tworzony przez społeczność, otwarty silnik do Minecrafta. Oprócz typowych funkcjonalności, dodaje również własne API do tworzenia pluginów. Silnik jest mieszanką funkcjonalności Spigota oraz Forge - możecie na nim zainstalować zarówno modyfikacje, jak i pluginy.
 
Warto również wspomnieć o społeczności skupionej wokół tego rozwiązania - bo jest dość aktywna, a przy okazji wyjątkowo pomocna, na oficjalnym forum silnika (do znalezienia pod tym adresem) uzyskacie odpowiedź na każde pytanie. To rozwiązanie jest zdecydowanie najmłodsze w stawce, ale na pewno nie najgorsze - projekt jest zadbany, i warto dać mu szansę.
 
Oficjalna strona silnika jest dostępna pod tym linkiem.
 

Inne silniki Minecraft

Oczywiście, nie opisałem nawet połowy stawki - z różnych powodów. Według mnie, wymienione wyżej silniki spełnią wszystkie wymagania - wybór zależy od waszych potrzeb. W następnych częściach poradnika przyjrzymy się bliżej każdemu z nich, postawimy prosty serwer z kilkoma podstawowymi pluginami (w tym z systemem logowania), pogramy na modyfikacjach czy pobawimy się nieco Spongem. Jest na co czekać - zapraszam! :)

Oceń artykuł
3 1 1 1 1 1 Ocena 3.00 (2 ocen)
Udostępnij