Paczki zasobów (Resourcepack) dla jednych są nierozłącznym elementem gry a dla innych nic znaczącą funkcją w grze. Zastanawiałeś się, w jaki sposób można je robić?
W tej serii artykułów postaram się wam przedstawić jak szybko i przyjemnie tworzyć tekstury oraz modele 3D i później wgrać je do Minecrafta w postaci paczki zasobów. Na początek omówmy sobie kilka rzeczy związanych z tym elementem gry.
Czym są tekstury?
Tekstury są to pliki graficzne, które zostają użyte do zmian wyglądu bloków, przedmiotów, potworów, zwierząt, interfejsu oraz innych rzeczy. Podstawowy wymiar wynosi 16 szerokości i 16 wysokości w pikselach. Oficjalne wsparcie dla wymiaru 16x16 zostało wprowadzone w wersji Alpha 1.2.2, przed tą wersją użytkownicy musieli ręcznie modyfikować plik minecraft.jar, aby zmienić tekstury.
Paczki zasobów a paczki tekstur
Do wersji 1.5 paczki zasobów nie były dostępne, zamiast ich do dyspozycji mieliśmy paczki tekstur, które pozwalały na zmianę wyglądu przedmiotów, bloków, potworów, zwierząt i interfejsu. Wszystkie tekstury bloków były zapisane w jednym pliku, terrain.png z powodu braku miejsca na nowe bloki od wersji 1.5 każdy blok został zapisany w osobnym pliku, co ułatwia modyfikowanie ich. Paczki zasobów zostały wprowadzone w snapshot 13w24a, pozwalają na modyfikowanie praktycznie wszystkiego. Dzięki nim stworzymy modele 3D, dodamy nowe dźwięki, zmienimy tłumaczenie i zrobimy wiele więcej.
Z jakich programów korzystać
Do tworzenia tekstur możemy wykorzystać praktycznie każdy program, który pozwala na edytowanie plików .png. Poniżej przedstawię listę kilku wartych polecenia edytorów graficznych:
W tej serii będziemy korzystać z programu GIMP.
Aby móc stworzyć modele 3D, musimy skorzystać z bardziej rozbudowanych programów, są specjalnie przygotowane edytory pod Minecrafta, poniżej przedstawię kilka z nich:
W tej serii będziemy korzystać z Blockbench.
Tekstury warte polecenia
W Minecraft jest mnóstwo ciekawych paczek zasobów, które wprowadzają wiele rzeczy, które nawet filozofom się nie śniło, poniżej zaprezentuje kilka z nich.
Dział z teksturami: Paczki zasobów Minecraft
Jak zainstalować paczkę zasobów?
Instalacja paczek zasobów jest bardzo prosta, należy postępować według tego wzoru:
- Pobieramy wybrany przez nas resourcepack.
- Po pobraniu powinniśmy mieć plik z rozszerzeniem .zip, zachowujemy go.
- Klikamy na klawiaturze naraz dwa przyciski WIN + R.
- Powinno otworzyć się nam okno, wpisujemy w nim "%appdata%"
- Teraz musimy odnaleźć folder, w którym znajdują się pliki Minecrafta, podstawowy jest to .minecraft, otwieramy go.
- Następnie przechodzimy do folderu /resourcepacks.
- Pobrany wcześniej plik .zip przenosimy do tego folderu.
- Włączamy Minecraft i przechodzimy do zakładki opcje (options).
- Wybieramy przycisk, Paczki zasobów (Resource Packs)
- Pojawiły nam się dwie listy, z lewej wybieramy wcześniej wgrany resourcepack, powinna pojawić się strzałka, która spowoduje przeniesienie go na prawą stronę, klikamy ją.
- Wybieramy przycisk Gotowe (Done) i czekamy aż wszystko się załaduje.
Po wykonaniu tych czynności wszystko powinno działać poprawnie.
Pierwsza część artykułu zakończona w następnej części zajmiemy się tworzeniem pierwszej tekstury przedmiotu i bloku.