Avatar
Napisane przez Opublikowane 03 październik 2018

Jak tworzyć paczki zasobów? #2 Własna tekstura bloku i przedmiotu

Avatar
sebxter 03 październik 2018
W pierwszej części serii artykułów dotyczących paczek zasobów omówiłem, czym są tekstury, paczki tekstur oraz paczki zasobów, przedstawiłem również, z jakich programów warto korzystać oraz poleciłem kilka według mnie ciekawych paczek zasobów. Po wstępie czas na praktykę, w tym wpisie przedstawię wam jak prosto i szybko tworzyć tekstury do gry Minecraft.
 

Tworzenie paczki zasobów

Zacznijmy od stworzenia folderu, który będzie odpowiadać za naszą paczkę zasobów.
  • Przejdźmy do katalogu "Resourcepack" który znajduje się w plikach gry (jak się do nich dostać zostało opisane w części 1 poradnika).
  • Stwórzmy folder o wybranej nazwie, w moim przypadku będzie to "Kiedy Meleride", otwórzmy go.
  • Teraz musimy utworzyć 3 pliki, są to:
  • Folder o nazwie "assets".
  • Plik tekstowy o nazwie i rozszerzeniu "pack.mcmeta".
  • Oraz nieobowiązkowe ikona serwera o nazwie "pack.png".
 
Po stworzeniu tych elementów przejdźmy do "pack.mcmeta", otwórzmy go przy pomocy dowolnego edytora tekstowego. Wklejmy do niego taki kod:
"{
  "pack": {
    "pack_format": X,
    "description": "Y"
  }
}"
Sekcja "pack_format" odpowiada za wersje, pod jaką będzie tworzona paczka zasobów:
1 - odpowiada za 1.6-1.8
2 - odpowiada za 1.9 oraz 1.10
3 - odpowiada za 1.11 oraz 1.12
4 - odpowiada za 1.13
 
Wystarczy zamienić "X" odpowiednią liczbą, w moim przypadku jest to 4, ponieważ tworzę tekstury pod 1.13. Po wyborze odpowiedniej wersji powinno wyglądać to tak:
"{
  "pack": {
    "pack_format": 4,
    "description": "Y"
  }
}"
 
Zajmijmy się teraz opcją "description", odpowiada ona za krótki opis naszej paczki zasobów, możemy go umieścić w dwóch linijkach, dodając znacznik "\n" na końcu pierwszej linii. Ja ustawię opis "Stworzone przez SebxteR" oraz "minecraft.org.pl", dla ładniejszego wyglądu dodam do tego jakiś kolor, by móc to zrobić wystarczy dodać znacznik § i odpowiednie ID koloru. Lista dostępnych barw w Minecraft dostępna tutaj:
I u mnie teraz całość teraz wygląda tak:
"{
  "pack": {
    "pack_format": 4,
    "description": "§7Stworzone przez SebxteR\n§9minecraft.org.pl"
  }
}"
 
W Minecraft prezentuje się następująco, w wolnej chwili dodałem ikonę paczki:
Po tych czynnościach przejdźmy do folderu "assets" stwórzmy w nim kolejny katalog o nazwie "minecraft", otwórzmy go i stwórzmy kolejny folder z nazwą "textures" również go otwieramy i teraz tworzymy kolejne foldery o nazwach "blocks" oraz "items" (dla minecraft 1.13 jest to "block" oraz "item"). Tworzenie katalogów gotowe, teraz wreszcie możemy zacząć tworzyć pierwsze tekstury.
 

Tekstura bloku

Na początek zajmiemy się stworzeniem bloku, otwórzmy dowolny edytor graficzny, który obsługuje format .png (przykłady podałem w części 1). Ja będę używał GIMPa.
 
Wybieramy opcje "Plik > Nowy", pojawiło się nam okienko, ustawiamy w nim szerokość i wysokość (parametry muszą być takie same, np. 48x48 nie mogą być dwie różne liczby jak np. 32x29), w Minecraft tekstury mają wymiary 16x16, więc ja również z takich skorzystam (oczywiście możemy tworzyć większe i lepsze jakościowo tekstury dając inne rozdzielczości jak 32x32, 64x64, 256x256, 512x521). Po dostosowaniu pod swoje potrzeby wszystko powinno wyglądać to tak:
Po uzupełnieniu pul klikamy OK, teraz możemy zacząć rysować. Wybieramy z panelu ołówek (lub klikamy na klawiaturze N) i dobieramy odpowiedni kolor, ja chcę narysować blok trawy, więc zacznę od koloru zielonego (#1fba23). Wygląda u mnie to tak:
Teraz przydałoby się dodać trochę ziemi, więc wybiorę kolor brązowy (#51220b), zamaluje nim cały biały obszar, powinno prezentować się to tak:
Nie wygląda to ładnie, możemy dodać jakiś gradient, wybieramy z panelu funkcje "Różdżka" (lub klikamy U na klawiaturze), klikamy na wybrany kolor (u mnie jest to zielony), zaznaczył się nam obszar klikniętego koloru, teraz stwórzmy gradient, wybierając opcje "Gradient" (lub na klawiaturze L), musimy wybrać dwa kolory, ciemny i jasny odcień (u mnie jest to #0e7b11 dla ciemnego oraz #1fba23 dla jasnego), powinno wyglądać to tak:
Teraz przytrzymując CTRL, przeciągamy z dołu do góry nasz Gradient, po tej czynności powinno wyjść coś takiego:
Dla koloru brązowego robie tak samo. Po wykonaniu całość u mnie prezentuje się tak:
Nadal nie jest to doskonałe, więc dodajmy do tego jakieś piksele, wybierzmy "Filtry > Szum > Szum HSV". Pojawiło się nam okienko, klikamy OK (możemy pobawić się dostępnymi tam suwakami dla lepszego efektu, ja tego robić nie będę), całość wygląda już wiele lepiej i prezentuje się tak:
Dla mnie tekstura jest gotowa, więc ją zapisze, robiąc to tak:
Wybieramy opcje "Plik > Wyeksportuj jako", otworzyło nam sie okienko podajemy w nim nazwe, jako iż stworzyłem blok trawy to nazwię "grass_block_side.png" i zapisujemy we wcześniej tworzonych folderach a dokładniej w katalogu "block". Tak wygląda to w minecraft:

 

Tekstura przedmiotu

Stwórzmy teraz teksturę przedmiotu, możemy co prawda zrobić podobnie jak z blokiem, ale ja przedstawię wam moim zdaniem ciekawszy sposób.
Zacznijmy od wyszukania w internecie przedmiotu, jaki chcemy stworzyć (dowolny obrazek 2d nie musi być związany z Minecraft), ja będę chciał zrobić nową teksturę diamentu, więc wpisałem w wyszukiwarkę "diamond vector" i znalazłem taki obrazek:
Najlepiej jest dodać do wyszukiwanej frazy "vector" (np. egg vector, feather vector itp.) takie grafiki idealnie się nadadzą do tekstur Minecrafta.
Poprany obrazek otwieramy przy pomocy edytora graficznego (u mnie jest to GIMP). Ja postanowiłem, że mój diament będzie wyglądał tak:
U mnie tło nie jest przezroczyste, więc będę musiał je usunąć, jak to poprawnie zrobić znajdziesz w tym poradniku:
Mój wycięty obrazek prezentuje się tak:
Teraz, żeby wszystko ładnie przyciąć, wybieramy opcje "Obraz > Automatycznie przytnij obraz", grafika automatycznie się przytnie.
Jest on za wielki jak na teksturę Minecrafta, więc musimy go przeskalować, wybieramy "Obraz > Skaluj obraz" i ustawiamy wymiary obrazu (należy pamiętać, aby ustawić wymiar najdłuższego boku, drugi sam się przystosuje), ja ustawiłem na 16 pikseli. Przed wybraniem opcji "Przeskaluj" musimy ustawić "Interpolacja" na "Brak" i możemy przystąpić do przeskalowania.
U mnie wymiary obrazu są nie równe, wynoszą 16x13, więc muszę to zmienić w opcjach, wybierając "Obraz > Wymiary płótna" i ustawić bok, który jest krótszy na 16 pikseli (u mnie jest to wysokość), klikamy przycisk "Wyśrodkuj" i następnie "Zmień rozmiar".
Nasz diament jest gotowy, ale ja polecam jeszcze go trochę przerobić / przerysować, ponieważ taki jest ładny, ale zawiera za dużo niepotrzebnych pikseli. Po przerobieniu prezentuje się on tak:
Wystarczy go teraz zapisać, podobnie jak to robiliśmy z blokiem tylko zamiast katalogu "block" należy wybrać "item". A tak wygląda nasz przedmiot w grze:
Na koniec chciałbym przedstawić kilka moich filmów, w których pokazuję, jak tworzę takie tekstury:
Paczka do pobrania z teksturami, które tworzyłem:
W kolejnej części poradnika pokażę wam jak tworzyć własne skiny do gry Minecraft.

 

Zobacz także:

Automatyczna farma pieczonych kurczaków w Minecraft 1.13
W dzisiejszym wpisie przedstawimy wam automatyczną farmę pieczonych kurczaków autorstwa Gismo, która z pewnością pomoże wam...
Jak tworzyć paczki zasobów? #3 Własny skin
Każdy gracz Minecrafta chciałby mieć własnego skina. Najczęściej, aby posiadać skórkę,szuka i pobiera ją z internetu, jest...

Oceń artykuł
5 1 1 1 1 1 Ocena 5.00 (1 ocena)
Udostępnij