Minecraft Polska Avatar
Napisane przez Opublikowane 09 lipiec 2019 Aktualizacja 16 lipiec 2019

Poradnik WorldEdit #1 Zaznaczanie - cuboid i polygon

PanCake 16 lipiec 2019

Nie tak dawno na łamach naszego portalu pojawił się wpis o pluginie FAWE - Fast Async WorldEdit, nie zwalniam więc tempa naszej drogi ku ułatwieniu sobie życia w Minecraftcie, i rozpoczynam serię poradników dotyczącą WorldEdit'a.
 

Czym jest WorldEdit oraz WorldEditCUI?

Zaczynając od początku, WE to wtyczka do serwerów bukkit i spigot, działająca również jako samodzielna modyfikacja, która udostępnia szereg komend do edycji naszego świata - od usuwania, podmieniania bloków do tworzenia ogromnych ścian, piramid czy kul za pomocą dosłownie kilku komend. Jak tego dokonać? Dowiecie się w tym poradniku. WorldEditCUI to dodatek do WE, który pozwala na wizualizację zaznaczenia za pomocą cząsteczek - przydatny drobiazg, znacznie ułatwiający pracę.
 

Inne części poradników do WorldEdit'a

WorldEdit download

WorldEdit - główny plugin na serwer do edycji terenu
WorldEdit CUI - dodatek wizualny jako mod
Plugin FAWE - edycja WorldEdit'em bez lagów

 


 

Poradnik #1- Zaznaczanie - cuboid i polygon

Przywołanie różdżki WorldEdit'a

Pracę musimy zacząć od przywołania narzędzia, które pozwoli nam w łatwy sposób zaznaczać obszar, który zamieszamy edytować. Nie jest to oczywiście niezbędne, bo wszystko można załatwić za pomocą komend, ale po co utrudniać sobie życie? Zacznijmy więc, aby przywołać różdżkę użyj komendy //wand
Domyślnie różdżką jest... drewniana siekiera, przez lata stając się symbolem całego pluginu. Możecie zmienić przedmiot, który będzie różdżką w configu pluginu, dodatkowo warto wspomnieć o tym, że zmiana nazwy i zaklinanie różdżki nie zmieni jej właściwości, możecie się w ten sposób wyróżnić! :)
 

Najprostsze zaznaczanie - cuboid

W gruncie rzeczy, jest to zaznaczanie obszaru w kształcie prostokąta. Wygląda mniej więcej tak jak na obrazku niżej, przy okazji widzimy działanie pluginu WorldEditCUI, który pokazuje obrys zaznaczonego obszaru.
Okej, zacznijmy od początku. Weźmy do ręki naszą siekierę, i zaznaczmy pierwszy wierzchołek klikając lewy przycisk myszy na blok, w moim przypadku będzie to żółta wełna.
Przejdźmy do drugiego wierzchołka, i kliknijmy prawy przycisk myszy.
I... gotowe - zaznaczyliśmy wybrany obszar, i jesteśmy gotowi na inne operacje tego pluginu.
 
Ale, że już? Tak, to wszystko - rozumiem niedosyt, więc mogę wam zdradzić, że komenda //set <nazwa_bloku_po_angielsku> pozwoli na zmianę wszystkich bloków w obrębie zaznaczenia na wybrany przez nas blok, np. //set dirt zmieni wszystkie bloki w dirt, a //set 0 zmieni wszystkie bloki w próżnie/powietrze.
 

Poszerzenia cuboida

A co, jeśli zaznaczymy za mały obszar? Nie ma potrzeby biegania z siekierą po całym obszarze, możemy zwiększyć zaznaczenie za pomocą komend! :) Nie ma problemu jeśli chodzi o górę dół, natomiast kierunki północ/południe/wschód/zachód możemy odczytać za pomocą okna koordynatów, dostępnego po wciśnięciu przycisku F3. O, tutaj!
Robimy to za pomocą komendy //expand <ilość kratek> <kierunek>
Kierunek wyrażamy w języku angielskim, odpowiednio północ -> north, południe -> south, wschód -> east, zachód -> west, góra -> up, dół -> down.
 

Poszerzenie cuboida w górę

//expand X up - X to liczba kratek.
 

Poszerzenie cuboida w dół

//expand X down - X to liczba kratek.
 

Polygon - stop ograniczeniu ilości wierzchołków zaznaczenia

Jedną z największych wad zaznaczenia typu cuboid, jest to, że nie pozwala ono na objęcie figury która nie jest prostokątem - znaczy, da się, ale zostawiamy w ten sposób dużo wolnej przestrzeni na uzyskanie prostokąta, co jest nieekonomiczne, a w dodatku nieprecyzyjne, nie chcemy takiej roboty :)
 
Pobawmy się więc, mamy taką oto bryłę:
Do zaznaczenia takiej figury niezbędny będzie polygon, w związku z tym zaczniemy od komendy //sel poly
Następnie działamy już standardowo, klikamy lewym przyciskiem myszy trzymając siekierę na początku polygonu, a następnie prawym przyciskiem myszy dodajemy kolejne wierzchołki naszej figury. Wyklikując już wszystkie wierzchołki, uzyskujemy taką wizualizację zaznaczenia.
Nie wierzycie, że jest to w stu procentach nasza bryła?
Zaskoczeni? Możliwe, a przynajmniej powinniście być - nie ze względu na moje umiejętności, które patrząc na moich znajomych budowniczych są wręcz śmieszne, bardziej jeśli chodzi o potencjał WorldEdita, i jego sposób na oszczędność czasu.
 
Jeśli chodzi o rozszerzanie zaznaczenia, do wyboru mamy jedynie możliwość poszerzenia w górę i w dół, nie ma możliwości edycji polygonu w kierunku północ/południe/wschód/zachód.
 
Bonus
Mechanizm kopiowania budowli jeszcze przed nami, nie będę się więc zgłębiał w szczegóły, a jedynie zademonstruję wam możliwości tego pluginu. Latając po mapie spodobał mi się pewien pagórek, do tego stopnia... że stworzyłem następny, zaraz obok.
Polygon, //expand w górę i...
Przy okazji, przyszłość planety jest zagrożona:
 

 


Oceń artykuł
5 1 1 1 1 1 Ocena 5.00 (1 ocena)
Udostępnij