Avatar
Napisane przez Opublikowane 12 listopad 2018

Jak tworzyć paczki zasobów? #4 Omówienie programu do modeli 3d

Avatar
sebxter 12 listopad 2018
Czwarta część serii artykułów poświęconych Resourcepack, tym razem omówimy wstęp do tworzenia modeli 3D dla Minecraft, przedstawię program oraz jego sterowanie, i kilka innych rzeczy.
 
 
Modele 3D to dzięki nim możemy zmienić wygląd oraz kształt każdej rzeczy w grze, na początek zaczniemy od pokazania kilku przykładów.
Program, w którym będziemy pracować, nazywa się Blockbench, jest on darmowy i o tyle fajny, że możemy korzystać z niego z poziomu przeglądarki, jak i zainstalować na komputerze. Do edycji tekstur skorzystamy z również darmowego programu, jakim jest GIMP, instalacja jest o tyle prosta, że nie będę jej przedstawiał, każdy powinien sobie z tym dać radę. Trochę więcej o programie do modelowania, Blockbench jest głównie przeznaczony do tworzenia modeli 3D dla gry Minecraft, ale może zostać wykorzystany również w innych projektach. Jest open source i dostępny dla systemow windows, macos oraz linux.

Instalacja

  • Zacznijmy od otworzenia dowolnej przeglądarki i przejścia na stronę https://blockbench.net, tak ona wygląda u mnie:
  • Na środku ekranu widzimy dwa przyciski, DOWNLOAD oraz OPEN WEBAPP, jeśli chcemy pobrać i korzystać z programu z poziomu komputera to wybieramy opcje download, natomiast jeśli chcemy używać edytor z poziomu przeglądarki, to klikamy drugi przycisk. Z tego, co ja zauważyłem program w przeglądarce ma więcej FPS niż na komputerze. Dla tych, co wybrali przycisk pobierania, ekran powinien zjechać sam w dół, teraz musimy wybrac, pod jaki system chcemy program, w moim przypadku jest to Windows 64 bit, czyli pierwszy przycisk.
  • Po kliknięciu powinno zacząć się nam pobierać w wybranym przez nas miejscu, mamy ikonkę o nazwie Blockbench_2.1.0.exe (mogą być również inne numerki) otwieramy ją. U mnie system Windows zaliczył program do nierozpoznawalnej aplikacji, podając przy tym informacje:
    "Filtr SmartScreen usługi Windows Defender uniemożliwił uruchomienie nierozpoznanej aplikacji. Uruchomienie tej aplikacji może narazić komputer na zagrożenie."
  • Więc klikam opcje "Więcej informacji", i wybieram przycisk Uruchom mimo to, który pojawił się na dole komunikatu.
  • Po tym czekamy aż program, wszystko zainstaluje i gotowe, korzystanie z programu jest już możliwe.

Sterowanie Blockbench

Nawigacja

  • Wybierz - Lewy Przycisk Myszy
  • Obróć widok - Lewy Przycisk Myszy
  • Przenieś widok - Prawy Przycisk Myszy
  • Potwierdź - Enter
  • Anuluj - Escape

Narzędzia

  • Przesuń - Y
  • Zmień rozmiar - S
  • Pędzel - B
  • Przyciąganie wierzchołków - X
  • Przełącz narzędzia - Spacja

Plik

  • Nowy model - Ctrl + N
  • Nowy model bytu - Ctrl + Shift + N
  • Otwórz model - Ctrl + O
  • Eksportuj model bloku - Ctrl + Shift + S
  • Eksportuj byt Bedrock - Ctrl + Shift + S
  • Zapisz - Ctrl + S

Edycja

  • Cofnij - Ctrl + Z
  • Przywróć - Ctrl + Y
  • Kopiuj - Ctrl + C
  • Wklej - Ctrl + V
  • Wytnij - Ctrl + X
  • Duplikuj - Ctrl + D
  • Usuń - Delete
  • Wybierz - Ctrl + F
  • Wybierz wszystko - Ctrl + A
  • Dodaj kostkę - Ctrl + N
  • Dodaj grupę - Ctrl + G
  • Przełącz więcej opcji - F4
Oraz wiele więcej w ustawieniach programu, w skrócie sterujemy przy pomocy myszy, lewym przyciskiem myszy obracamy kamerę, prawym przesuwamy kamerę, edytowanie obiektu również przebiega przy pomocy myszy.

 

Informacje o programie

  • Ustawienie wyświetlania
    Pozwala na dowolne ustawienie pozycji przedmiotu w GUI, na głowie gracza, w trzymanej ręce, ramce na przedmioty oraz wiele więcej.
  • Przyciąganie wierzchołków
    Dzięki tej opcji tworzenie skrzywień, zaokrągleń jest bardzo proste.
  • Dodatki
    Blockbench pozwala na tworzenie nowych dodatków i funkcji dla programu przy pomocy pluginów.
  • Edycja bytów
    Pozwala tworzyć niestandardowe modele bytów dla Minecraft Bedrock oraz moda Optifine
  • Różne formaty
    Program umożliwia eksportowanie różnych formatów, co daje o wiele więcej możliwości niż inne programy.
  • Edycja tekstur
    Twórz, edytuj i koloruj teksturę bez potrzeby innych programów do tego przeznaczonych.
  • Lista modeli
    Blockbench posiada własną stronę, gdzie użytkownicy mogą publikować swoje modele, wystarczy wejść pod ten link https://blockmodels.com
Część 4 zakończona, w ostatniej (5) części stworzymy pierwsze modele 3D.

 

Zobacz także:

Jak tworzyć paczki zasobów? #3 Jak zrobić skin do Minecraft? 2018
Każdy gracz Minecrafta chciałby mieć własnego skina w Minecraft. Najczęściej, aby posiadać skórkę,szuka i pobiera ją z internetu,...

Oceń artykuł
5 1 1 1 1 1 Ocena 5.00 (1 ocena)
Udostępnij