Czwarta część serii artykułów poświęconych Resourcepack, tym razem omówimy wstęp do tworzenia modeli 3D dla Minecraft, przedstawię program oraz jego sterowanie, i kilka innych rzeczy.
Modele 3D to dzięki nim możemy zmienić wygląd oraz kształt każdej rzeczy w grze, na początek zaczniemy od pokazania kilku przykładów.
Program, w którym będziemy pracować, nazywa się Blockbench, jest on darmowy i o tyle fajny, że możemy korzystać z niego z poziomu przeglądarki, jak i zainstalować na komputerze. Do edycji tekstur skorzystamy z również darmowego programu, jakim jest GIMP, instalacja jest o tyle prosta, że nie będę jej przedstawiał, każdy powinien sobie z tym dać radę. Trochę więcej o programie do modelowania, Blockbench jest głównie przeznaczony do tworzenia modeli 3D dla gry Minecraft, ale może zostać wykorzystany również w innych projektach. Jest open source i dostępny dla systemow windows, macos oraz linux.
Instalacja
- Zacznijmy od otworzenia dowolnej przeglądarki i przejścia na stronę https://blockbench.net, tak ona wygląda u mnie:
- Na środku ekranu widzimy dwa przyciski, DOWNLOAD oraz OPEN WEBAPP, jeśli chcemy pobrać i korzystać z programu z poziomu komputera to wybieramy opcje download, natomiast jeśli chcemy używać edytor z poziomu przeglądarki, to klikamy drugi przycisk. Z tego, co ja zauważyłem program w przeglądarce ma więcej FPS niż na komputerze. Dla tych, co wybrali przycisk pobierania, ekran powinien zjechać sam w dół, teraz musimy wybrac, pod jaki system chcemy program, w moim przypadku jest to Windows 64 bit, czyli pierwszy przycisk.
- Po kliknięciu powinno zacząć się nam pobierać w wybranym przez nas miejscu, mamy ikonkę o nazwie Blockbench_2.1.0.exe (mogą być również inne numerki) otwieramy ją. U mnie system Windows zaliczył program do nierozpoznawalnej aplikacji, podając przy tym informacje:
"Filtr SmartScreen usługi Windows Defender uniemożliwił uruchomienie nierozpoznanej aplikacji. Uruchomienie tej aplikacji może narazić komputer na zagrożenie."
- Więc klikam opcje "Więcej informacji", i wybieram przycisk Uruchom mimo to, który pojawił się na dole komunikatu.
- Po tym czekamy aż program, wszystko zainstaluje i gotowe, korzystanie z programu jest już możliwe.
Sterowanie Blockbench
Nawigacja
- Wybierz - Lewy Przycisk Myszy
- Obróć widok - Lewy Przycisk Myszy
- Przenieś widok - Prawy Przycisk Myszy
- Potwierdź - Enter
- Anuluj - Escape
Narzędzia
- Przesuń - Y
- Zmień rozmiar - S
- Pędzel - B
- Przyciąganie wierzchołków - X
- Przełącz narzędzia - Spacja
Plik
- Nowy model - Ctrl + N
- Nowy model bytu - Ctrl + Shift + N
- Otwórz model - Ctrl + O
- Eksportuj model bloku - Ctrl + Shift + S
- Eksportuj byt Bedrock - Ctrl + Shift + S
- Zapisz - Ctrl + S
Edycja
- Cofnij - Ctrl + Z
- Przywróć - Ctrl + Y
- Kopiuj - Ctrl + C
- Wklej - Ctrl + V
- Wytnij - Ctrl + X
- Duplikuj - Ctrl + D
- Usuń - Delete
- Wybierz - Ctrl + F
- Wybierz wszystko - Ctrl + A
- Dodaj kostkę - Ctrl + N
- Dodaj grupę - Ctrl + G
- Przełącz więcej opcji - F4
Oraz wiele więcej w ustawieniach programu, w skrócie sterujemy przy pomocy myszy, lewym przyciskiem myszy obracamy kamerę, prawym przesuwamy kamerę, edytowanie obiektu również przebiega przy pomocy myszy.
Informacje o programie
- Ustawienie wyświetlania
Pozwala na dowolne ustawienie pozycji przedmiotu w GUI, na głowie gracza, w trzymanej ręce, ramce na przedmioty oraz wiele więcej. - Przyciąganie wierzchołków
Dzięki tej opcji tworzenie skrzywień, zaokrągleń jest bardzo proste. - Dodatki
Blockbench pozwala na tworzenie nowych dodatków i funkcji dla programu przy pomocy pluginów. - Edycja bytów
Pozwala tworzyć niestandardowe modele bytów dla Minecraft Bedrock oraz moda Optifine - Różne formaty
Program umożliwia eksportowanie różnych formatów, co daje o wiele więcej możliwości niż inne programy. - Edycja tekstur
Twórz, edytuj i koloruj teksturę bez potrzeby innych programów do tego przeznaczonych. - Lista modeli
Blockbench posiada własną stronę, gdzie użytkownicy mogą publikować swoje modele, wystarczy wejść pod ten link https://blockmodels.com
Część 4 zakończona, w ostatniej (5) części stworzymy pierwsze modele 3D.