Napisane przez Opublikowane 12 listopad 2018

Jak tworzyć paczki zasobów? #4 Omówienie programu do modeli 3d

SebxteR 12 listopad 2018

Czwarta część serii artykułów poświęconych Resourcepack, tym razem omówimy wstęp do tworzenia modeli 3D dla Minecraft, przedstawię program oraz jego sterowanie, i kilka innych rzeczy.
 
 
Modele 3D to dzięki nim możemy zmienić wygląd oraz kształt każdej rzeczy w grze, na początek zaczniemy od pokazania kilku przykładów.
Program, w którym będziemy pracować, nazywa się Blockbench, jest on darmowy i o tyle fajny, że możemy korzystać z niego z poziomu przeglądarki, jak i zainstalować na komputerze. Do edycji tekstur skorzystamy z również darmowego programu, jakim jest GIMP, instalacja jest o tyle prosta, że nie będę jej przedstawiał, każdy powinien sobie z tym dać radę. Trochę więcej o programie do modelowania, Blockbench jest głównie przeznaczony do tworzenia modeli 3D dla gry Minecraft, ale może zostać wykorzystany również w innych projektach. Jest open source i dostępny dla systemow windows, macos oraz linux.

Instalacja

  • Zacznijmy od otworzenia dowolnej przeglądarki i przejścia na stronę https://blockbench.net, tak ona wygląda u mnie:
  • Na środku ekranu widzimy dwa przyciski, DOWNLOAD oraz OPEN WEBAPP, jeśli chcemy pobrać i korzystać z programu z poziomu komputera to wybieramy opcje download, natomiast jeśli chcemy używać edytor z poziomu przeglądarki, to klikamy drugi przycisk. Z tego, co ja zauważyłem program w przeglądarce ma więcej FPS niż na komputerze. Dla tych, co wybrali przycisk pobierania, ekran powinien zjechać sam w dół, teraz musimy wybrac, pod jaki system chcemy program, w moim przypadku jest to Windows 64 bit, czyli pierwszy przycisk.
  • Po kliknięciu powinno zacząć się nam pobierać w wybranym przez nas miejscu, mamy ikonkę o nazwie Blockbench_2.1.0.exe (mogą być również inne numerki) otwieramy ją. U mnie system Windows zaliczył program do nierozpoznawalnej aplikacji, podając przy tym informacje:
    "Filtr SmartScreen usługi Windows Defender uniemożliwił uruchomienie nierozpoznanej aplikacji. Uruchomienie tej aplikacji może narazić komputer na zagrożenie."
  • Więc klikam opcje "Więcej informacji", i wybieram przycisk Uruchom mimo to, który pojawił się na dole komunikatu.
  • Po tym czekamy aż program, wszystko zainstaluje i gotowe, korzystanie z programu jest już możliwe.

Sterowanie Blockbench

Nawigacja

  • Wybierz - Lewy Przycisk Myszy
  • Obróć widok - Lewy Przycisk Myszy
  • Przenieś widok - Prawy Przycisk Myszy
  • Potwierdź - Enter
  • Anuluj - Escape

Narzędzia

  • Przesuń - Y
  • Zmień rozmiar - S
  • Pędzel - B
  • Przyciąganie wierzchołków - X
  • Przełącz narzędzia - Spacja

Plik

  • Nowy model - Ctrl + N
  • Nowy model bytu - Ctrl + Shift + N
  • Otwórz model - Ctrl + O
  • Eksportuj model bloku - Ctrl + Shift + S
  • Eksportuj byt Bedrock - Ctrl + Shift + S
  • Zapisz - Ctrl + S

Edycja

  • Cofnij - Ctrl + Z
  • Przywróć - Ctrl + Y
  • Kopiuj - Ctrl + C
  • Wklej - Ctrl + V
  • Wytnij - Ctrl + X
  • Duplikuj - Ctrl + D
  • Usuń - Delete
  • Wybierz - Ctrl + F
  • Wybierz wszystko - Ctrl + A
  • Dodaj kostkę - Ctrl + N
  • Dodaj grupę - Ctrl + G
  • Przełącz więcej opcji - F4
Oraz wiele więcej w ustawieniach programu, w skrócie sterujemy przy pomocy myszy, lewym przyciskiem myszy obracamy kamerę, prawym przesuwamy kamerę, edytowanie obiektu również przebiega przy pomocy myszy.

 

Informacje o programie

  • Ustawienie wyświetlania
    Pozwala na dowolne ustawienie pozycji przedmiotu w GUI, na głowie gracza, w trzymanej ręce, ramce na przedmioty oraz wiele więcej.
  • Przyciąganie wierzchołków
    Dzięki tej opcji tworzenie skrzywień, zaokrągleń jest bardzo proste.
  • Dodatki
    Blockbench pozwala na tworzenie nowych dodatków i funkcji dla programu przy pomocy pluginów.
  • Edycja bytów
    Pozwala tworzyć niestandardowe modele bytów dla Minecraft Bedrock oraz moda Optifine
  • Różne formaty
    Program umożliwia eksportowanie różnych formatów, co daje o wiele więcej możliwości niż inne programy.
  • Edycja tekstur
    Twórz, edytuj i koloruj teksturę bez potrzeby innych programów do tego przeznaczonych.
  • Lista modeli
    Blockbench posiada własną stronę, gdzie użytkownicy mogą publikować swoje modele, wystarczy wejść pod ten link https://blockmodels.com
Część 4 zakończona, w ostatniej (5) części stworzymy pierwsze modele 3D.

 


Oceń artykuł
5 1 1 1 1 1 Ocena 5.00 (1 ocena)
Udostępnij