Avatar
Napisane przez Opublikowane 04 styczeń 2019

Jak zacząć w Minecraftcie? #7 Dodatki

Avatar
PanCake 04 styczeń 2019
Święta się skończyły, za oknem śnieg a my powoli zbliżamy się do końca naszej serii (w międzyczasie mam dla was niespodziankę, coming soon).
 
Tym razem zajmiemy się dodatkami do gry.Wiecie już praktycznie wszystko - przebrnęliśmy od ścięcia pierwszego drzewa do walki ze smokiem, biegnąc przez piekło i walcząc z płomykami. W grze mamy wiele dodatków, zaczniemy od map, później przejdziemy przez paczki zasobów i skończymy na modyfikacjach. Zapraszam!
 

Mapy

Źródła:
  • minecraft.org.pl - przeszukując dział Download możecie znaleźć opisy mapek z linkiem do pobrania.
    Ostatnio nawet zaprezentowaliśmy wam świąteczne mapy parkour - kliknijcie tutaj.
  • minecraftforum.net - ogromna społeczność, mapy niestety po angielsku, ale tak ogromny wybór skutecznie rekompensuje wszelkie niedogodności.

Wrzucenie mapki do gry i rozgrywka

Po wybraniu odpowiedniej mapki, zapoznajcie się z wymaganą wersją gry - gdy będziecie mieli nieprawidłową, to istnieje duża szansa na wysyp błędów po odpaleniu mapy (najpoważniejszym jest po prostu brak niektórych bloków, lub nieprawidłowe działanie mapki przez brak komend/mechanizmów). Okej, ściągnąłem pierwszą mapkę z najnowszego wpisu o mapach podlinkowanego wyżej, otrzymuję paczkę zip, którą rozpakowuję, i moim oczom ukazuje się folder, który zawiera następujące pliki:
 
W gruncie rzeczy, nie musicie sobie zawracać głowy zawartością tego folderu, więc przejdźmy od razu do wrzucenia naszej mapy do gry.
Przejdźmy do plików Minecrafta: (Start >> wpisujemy %appdata% >> .minecraft), jeśli wybrałeś niestandardową lokalizację plików, przejdź do drugiego sposobu!
 
Istnieje również druga metoda, znacznie bardziej intuicyjna. Włączając launcher gry, przechodzimy w opcje uruchamiania, klikamy wybrany profil gry dwukrotnie, a następnie z okienka wybieramy strzałkę w prawo.
Jak już znaleźliśmy katalog gry, przechodzimy do folderu saves. Jak możecie się domyśleć, to właśnie tam trafiają wszystkie światy stworzone w grze, warto pamiętać, że każdy profil ma oddzielny folder z zapisami gry. Wrzućmy więc tam nasz folder z plikami mapy, pliki MUSZĄ być w folderze, nie mogą leżeć "luzem" w głównym katalogu ani spakowane zip/rar.
 
Jeśli wszystko już przerzuciliśmy, przejdźmy do gry - w trybie jednoosobowym powinna pojawić się nam nasza mapka. Miłej zabawy!
Kilka trybów gry jeśli chodzi o mapki:
  • adventure - mapa, w której głównym celem jest przeżycie i osiągnięcie wyznaczonych celów. Bardzo często twórcy mocno ingerują w mechaniki gry, dając zupełnie nowe wyzwania w postaci chociażby zmodyfikowanych potworów, czy dodając wątek fabularny.
  • parkour - mapka polegająca na... skakaniu. To oczywiście nie jest takie proste, ale w gruncie rzeczy musicie się dostać do mety, skacząc przez wyznaczoną trasę.
  • survival - nazwa wyjaśnia wszelkie wątpliwości, przetrwaj ;)
  • puzzle - łamigłówki, zagadki.
  • mini-games - jak sama nazwa wskazuje, tryb to po prostu minigierki z zupełnie innymi celami niż "normalna" gra, często przewracając mechaniki do góry nogami.
  • kooperacyjna - do grania z przyjaciółmi :)
  • horror - mapka, często z klimatyczną paczką zasobów, mająca na celu wystraszyć gracza - klimat niektórych dzieł jest kosmiczny.
 

Paczki zasobów

Źródła:
Instalacja podobna do mapek, kopiujemy plik z rozszerzeniem .zip i wrzucamy do folderu "resourcepacks".
Aby włączyć paczkę zasobów, przejdźmy do gry, następnie w opcjach wybieramy "Paczki zasobów" i z listy wybieramy odpowiednią paczkę, tutaj jest również 3. sposób na dostanie się do plików gry - wystarczy wcisnąć przycisk "otwórz folder zawierający". Po wybraniu odpowiedniej paczki, klikamy "gotowe"... i gotowe! :)

 

 

Modyfikacje

Najciekawsza część tego poradnika, dzięki modom możemy modyfikować grę praktycznie bez ograniczeń - kreatywność społeczności w tej kwestii jest niewyobrażalna. Spora część graczy uważa, że prawdziwa rozgrywka rozpoczyna się dopiero po dodaniu modów, bo czysta gra jest dość prosta. Instalację zaczniemy od podstawowej modyfikacji każdego szanującego się gracza - Optifine, która znacznie poprawia wydajność gry, i umożliwia przybliżenie kamery (domyślnie przycisk C).
 
Modyfikację pobierzemy w dziale z modmi tutaj: kategorie/mods/238-optifine. Wybieramy plik zgodnie z wersją gry, na której ma być ten mod zainstalowany. Ja wybrałem 1.13, po kliknięciu na link rozpoczęło się pobieranie; Optifine ma wbudowany instalator, więc jeśli mamy zainstalowaną na komputerze javę, to po prostu dwukrotnie klikamy na plik "Optifine(wersja).jar". Ukazuje nam się taki interfejs:
Wybieramy ścieżkę gry i klikamy install. Po chwili wszystko zostało zrobione! :)
Wchodzimy do gry, wybieramy profil z "Optifine" w nazwie:
I przechodzimy do gry :)
Forge
Stanowi bazę pod większość innych modów - nazywając forge podstawą modowania dublowałbym funkcje, bo tym samym określeniem wzbogaciłem opis Optifine, ale w gruncie rzeczy w żadnym z tych opisów bym nie kłamał. Przejdźmy do wpisu w dziale modów: kategorie/mods/379-minecraftforge-mod
 
Na ten moment nie ma dostępnej wersji 1.13, więc wybrałem 1.12.2 - wybrałem z racji posiadanego systemu operacyjnego, instalator na Windowsa.
 
Przekierowało mnie na stronę pobrania do samego pliku. Tutaj również mamy przyjazny instalator - po wybraniu ścieżki gry (jeśli nic nie zmienialiście w opcjach gry, to po prostu kliknijcie install), forge został (prawie!) zainstalowany.
Pierwsze modyfikacje
Wejdźmy do gry, aby dokończyć proces instalacji forge. Podobnie jak w przypadku optifine, wybierzmy profil z nazwą "forge", a następnie włączmy grę.
Przejdźmy więc do instalacji modów; przechodzę do plików gry za pomocą trzeciego sposobu (opcje >> paczki zasobów >> otwórz folder zawierający), a grę zamykam - nie będzie mi w tym momencie potrzebna. Moim oczom ukazał się folder resourcepacks, przechodzę więc do zewnętrznego katalogu .minecraft - i po głębszej analizie przechodzę do najważniejszego folderu w tej części poradnika o nazwie "mods".
Do tego folderu wrzucamy wszystkie mody, a następnie instalujemy je włączając profil z "forge" w nazwie. W moim przypadku ten profil nazywa się "1.12.2-forge1.12.2-14.23.5.2768", ale ta nazwa może się oczywiście różnić, w zależności od najnowszej wersji moda czy wersji gry, na którą chcemy zainstalować modyfikacje.
 
Co do modów - na najnowsze wersje gry niestety nie ma aż takiego wyboru, ale twórcy cały czas pracują nad portami, bardzo duża część dodatków działa na wersji 1.7.10 lub nawet starszych (sic!).
Źródła modów:
Dla wprawy zainstalujmy sobie kilka modów z różnych źródeł, hmm... Wybiorę Mo`creatures (nowe zwierzęta/potwory/przedmioty), JourneyMap (minimapka obsługująca znaczniki) oraz Openblocks Elevator (windy, mod opisany artykułem na naszej stronie).
 
Ponownie zwracam wam uwagę na to, żeby nie wysyłać nigdy żadnych smsów, ani nie klikać w reklamy przy pobieraniu - strony z modami często stosują tzw. reflinki, gdzie przed pobraniem musicie obejrzeć reklamę - poczekajcie pięć sekund, a następnie wciśnijcie przycisk w prawym górnym rogu (SKIP AD) - nic więcej nie róbcie. Z innych modów godnych polecenia to Twilight Forest, dodający nowe światy oraz mod na losowe bloki dropu czyli Lucky Block.
 
Źródła w/w modów:
Po pobraniu modów, przerzucam pliki .jar do katalogu .minecraft/mods, a następnie przechodzę do gry. Po stworzeniu nowego świata widzimy, że wszystko działa poprawnie. Zachęcam do zabawy z modami, bo poświęcony czas zwróci się nam z nawiązką w postaci kompletnie innego spojrzenia na grę. Powodzenia!
 

 


Oceń artykuł
5 1 1 1 1 1 Ocena 5.00 (3 ocen)
Udostępnij